Sapfograf Oy:sta Syömishäiriöliiton kannattajajäsen

Kuvassa Saphografin omistajat Sonja ja Tinksu.
7.4.2021

Sapfograf Oy on hyväksytty Syömishäiriöliiton kannattajajäseneksi. Toimiva tapa tukea syömishäiriötyötä ja auttaa syömishäiriötä sairastavia ja läheisiä on liittyä  Syömishäiriöliiton kannattajajäsenksi. Liiton kannattajajäseniksi voivat hakea alan ammatilliset rekisteröidyt yhdistykset, muut asiasta kiinnostuneet oikeuskelpoiset yhteisöt (yritykset) ja säätiöt.

Liiton kannattajajäsenen jäsenmaksu on vähintään 200 euroa (tai oman valinnan mukaan) /vuosi. Lisätietoa kannattajajäsenyydestä.

Sapfograf esittäytyy

Valokuvaaminen ja kehorauha

Elämme yhteiskunnassa, joka ympäröi meidät kuvilla. Tämä visuaalisen informaation tulva muokkaa voimakkaasti käsityksiämme siitä, mikä on kaunista, esteettistä ja hyväksyttävää. Tietynlaiset kehot normalisoidaan ja tähän malliin sopimattomia kehoja ylenkatsotaan. Tämä kaikki on kuitenkin harhaa, jonka voi murtaa. Siksi me perustimme Sapfografin.

Valokuvassa on erilaisia valokuvamalleja.

Sapfograf on meidän – Tinksun ja Sonjan – valokuvausyritys, jonka kaiken toiminnan ytimenä on sensitiivisyys ja inklusiivisuus. Sapfografilla kuvaamme kaikenlaisia kuvia aina yritys- ja henkilökuvista boudoir-kuviin. Boudoir-kuvauksissa työskentelemme yhdessä siten, että Sonja kuvaa ja Tinksu mallinohjaa. Monet asiakkaistamme varaavat kuvausajan vain itseään varten. Boudoir ei ole vain sensuelleja alusvaatekuvia huomenlahjaksi tai polttariohjelmana, vaan se on työkalu, jolla asiakkaamme tutustuvat kehoonsa. Nämä kuvaukset auttavat monia saavuttamaan neutraalimman suhteen omaan kehoonsa ja jopa näkemään itsessään kauneutta. Kauneus ei kuitenkaan ole itseisarvo.

Valokuvalla on valtava voima, niin hyvässä kuin pahassa. Parhaimmillaan se toimii välineenä, joka lisää itsetuntemusta ja pahimmillaan se voi hajottaa. Kamera on vallankäytön väline, jossa kuvaajalla on viimekädessä valta nähdä kuvattava monin eri tavoin. Työssämme puramme tätä valta-asetelmaa aktiivisesti. Kuvaustilanne on aina neuvottelu, jossa kuvattavan tarpeet ja toiveet kohdataan kunnioittaen. Pakottaminen tai vaatimukset eivät kuulu kuvaustilanteeseen. Työskentelymme perustana on kehorauha ja turvallinen tila. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, ettemme koskaan kommentoi kenenkään kehoa, puhu painosta tai kehotyypeistä ja jopa kuvaussopimuksissamme on ehdoton kielto toksiselle paino- ja/tai laihdutuspuheelle.

Haluamme tukea Syömishäiriöliiton toimintaa, koska erilaisiin kehoihin kohdistuvat ulkonäköpaineet ovat vaarallisia. Haluamme olla mukana monipuolistamassa visuaalista maailmaa tehden näkyväksi ihmisten moninaisuuden. Haluamme tukea sellaista toimijaa, joka aktiivisesti murtaa vahingollisia malleja ja haastaa normatiivisia ihanteita, jotka todellisuudessa ovat haitallisia. Haluamme omalla tuellamme mahdollistaa asiallisen ja todenperäisen tiedon levittämistä sekä syömishäiriöihin liittyvän asiantuntijuuden näkyvyyttä.

Sapfograf pähkinänkuoressa

Sapfograf Oy on turkulainen kahden valokuvaajan pieni yritys ja suuri intohimo. Teemme työtämme aina sensitiivisesti ja inklusiivisesti. Jokainen kuvattava saa tulla luoksemme juuri sellaisena kuin hän on. Kuvaukset ovat aina turvallinen tila ja asiakassuhde perustuu kunnioitukselle.

Kuvat: Sapfograf/Sonjasphoto