Sote-järjestöjen avustusleikkaukset on peruttava

16.4.2024

Kehysriihestä kantautuvat uutiset järkyttävät Syömishäiriöliittoa ja koko sote-järjestökenttää. Hallitusohjelmassa sovittuja mittavia järjestörahoitusleikkauksia ollaan aikaistamassa ja leikkausten määrää kasvattamassa entisestään.

Jo suunnitellut 100 miljoonan euron leikkaukset pienentävät toteutuessaan sote-järjestöjen rahoitusta neljänneksellä. Syömishäiriöliitolle leikkaus tarkoittaa, että tukipalvelut syömishäiriötä sairastaville ja heidän läheisilleen supistuvat radikaalisti. Pienenevät resurssit tarkoittavat automaattisesti myös liiton vaikuttamistoiminnan kutistumista, jolloin tieto sairauden vaikutuksista ihmisten elämään ei tule näkyväksi päättäjille.

Vuoden 2023 kouluterveyskyselyn mukaan joka viidennellä nuorella on syömishäiriöön viittaavia oireita. 8. ja 9. luokkalaisilla tytöillä syömishäiriön riski on jopa 36,6 prosentilla. 34-42 % nuorista ei koe painoaan sopivaksi. Tiedetään, että suurin osa syömishäiriötä sairastavista ei saa kohdennettua hoitoa syömishäiriöönsä. Monelle Syömishäiriöliiton tarjoama apu korvaamattoman tärkeää ja ainoa tuen muoto, jota he syömishäiriöönsä saavat.

Vuonna 2023 Syömishäiriöliitossa tuettiin sairastuneita ja läheisiä 2807 kertaa. Ammatillisesti ohjatussa vapaaehtoistoiminnassa on mukana 61 vapaaehtoista. Vertaistukea syömishäiriöihin ei tarjoa mikään muu taho. Lisäksi liitto on kouluttanut 2800 ammattilaista ja opiskelijaa syömishäiriöiden parempaan tunnistamiseen ja koko perheen huomioimiseen vakavan sairauden keskellä.

Hallituksen jo tekemät leikkaukset sosiaaliturvaan ovat heikentäneet monien järjestöjen kohderyhmien tilannetta ja lisänneet painetta kääntyä järjestöjen puoleen avun tarpeessa. Järjestöjen erityisosaaminen ja tuki kannattelevat useaa haavoittuvassa asemassa olevaa ihmisryhmää, joka muuten jää tuen ja avun ulkopuolelle. Jos järjestöjen tarjoama tuki joudutaan lopettamaan leikkausten seurauksena, voivat inhimilliset seuraukset olla kauaskantoiset ja katastrofaaliset. Kasautuvat ongelmat voivat synnyttää mittaamattoman pahoinvoinnin kierteen, jota kaventuva julkinen sektori ei pysty korjaamaan.

Laskun järjestöavustusten leikkauksista maksavat syömishäiriötä sairastavien ja heidän läheistensä lisäksi hyvinvointialueet eli niitä rahoittava valtio, ja se lasku on varmuudella suurempi kuin avustuksista säästettävä määrä. Syömishäiriöliitto vaatii yhdessä Kansalaisareenan ja lukuisien järjestöjen kanssa järjestöavustusten leikkauksien perumista. Hallitukselta on löydyttävä malttia katsoa pidemmälle ja sitoutua haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten auttamiseen nyt ja tulevaisuudessa.

Lue yhteiskannanotto Kansalaisareenan sivuilta (linkki avautuu uudelle välilehdelle).

Kirsi Broström, toiminnanjohtaja
Syömishäiriöliitto