SYLI-keskus -toiminta muuttuu aluetyöksi

Kuvassa lukee keltaisella pohjalla teksti SYLI-keskus -toiminta muuttuu aluetyöksi.
24.1.2023

Syömishäiriöliiton tavoitteena nykyiselle strategiakaudelle 2021-2023 on tarjota tukea ja toimintaa yhä useammalla paikkakunnalla ja selkeyttää organisaatiorakennetta.

Vuoden 2022 aikana on valmisteltu isoa aluetyön uudistusta, jonka seurauksena SYLI-keskukset (Tampere, Kuopio, Pohjois-Suomi) lopettavat nykymuotoisen toimintansa, ja SYLI-keskus -nimet jäävät historiaan.

Yhdelle paikkakunnalle sijoittuva, vahvasti ryhmämuotoiseen ammatillisesti ohjattuun tukeen nojaava toiminta ei vastaa liiton strategiaa eikä nykyistä toimintaympäristöä. Lisäksi SYLI-keskukset niminä ovat aiheuttaneet sekaannusta eikä toimintaa osata yhdistää Syömishäiriöliiton toiminnaksi.

Jatkossa kaikki liiton järjestämä toiminta rakentuu yhden Syömishäiriöliitto-nimen ja -brändin alle.

Mikä kaikki muuttuu?

Aluetyön myötä Syömishäiriöliitto tekee siirtymää kohti laajemmilla maantieteellisellä alueella tehtävää koordinointi- ja vaikuttamistyötä unohtamatta kouluttamista ja vapaaehtoisten tukemista. SYLI-keskuksissa työskennelleet toiminnanohjaajat ja koordinaattorit ovat siirtyneet aluekoordinaattoreiksi vuoden alusta. Muutos ei aiheuta henkilöstövaihdoksia.

Toiminnan tasolla muutos näkyy siinä, että Kuopiossa, Oulussa ja Tampereella sijaitsevissa toimipisteissä on vähemmän työntekijöiden ohjaamaa toimintaa. Työntekijöiden resurssia suunnataan siihen, että yhden paikkakunnan sijaan tukea on kattavammin tarjolla laajemmalla maantieteellisellä alueella, ja yhä useampi ihminen saa tarvitsemansa avun ja tuen.

Kuopion toimipisteen aluekoordinaattorit vastaavat toiminnasta Itä- ja Kaakkois-Suomen alueella. Oulun toimipisteen aluekoordinaattorien toiminta-alueena on Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu ja Lappi. Tampereen toimipisteen aluekoordinaattorit toimivat koko Sisä-Suomen alueella.

Aluekoordinaattorit vastaavat omien toimialueidensa vapaaehtoisten tukemisesta ja hyvinvoinnista, tekevät tukityötä sairastavien, oireilevien ja läheisten parissa, vastaavat alueellisista koulutuksista ja tekevät alueellista vaikuttamistyötä uusilla hyvinvointialueilla.

Alueellinen tuki ja toiminta pähkinänkuoressa

Syömishäiriöliiton tarjoama alueellinen tuki ja toiminta:

Tukea ja toimintaa Itä- ja Kaakkois-Suomessa
Tukea ja toimintaa Pohjois-Suomessa
Tukea ja toimintaa Sisä-Suomessa

Syömishäiriöliiton lisäksi tukea ja toimintaa Suomessa tarjoavat myös neljä liiton jäsenyhdistystä:

Tukea ja toimintaa Etelä-Suomessa ja Pääkaupunkiseudulla
Tukea ja toimintaa Pohjanmaalla
Tukea ja toimintaa Sisä-Suomessa yhdessä Syömishäiriöliiton kanssa
Tukea ja toimintaa Varsinais-Suomessa ja

Olet lämpimästi tervetullut mukaan toiminnan ja tuen pariin!