Syömishäiriöliiton turvallisen somen säännöt

Kuvassa tekstiä.
24.3.2021

Syömishäiriöliiton somessa jaetaan paljon tietoa syömishäiriöstä ja puhutaan laajemminkin syömiseen, liikkumiseen ja kehosuhteeseen liittyvistä asioista. Postausten kommenttiosio on paikka, jossa seuraajat voivat jakaa omia kokemuksia ja ajatuksia käsillä olevasta aiheesta. Syömishäiriöliiton some on monelle tärkeä toipumista tukeva ja vertaistuen paikka.

Niin ilahduttavaa kuin somekeskustelu monesti onkin, on siinä aina myös riskinsä. Haluamme pitää meidän somekanavat turvallisina ja hyvinvointia tukevina kaikille, tilanteesta ja voinnista riippumatta (kuten kaikki muukin meidän järjestämä toiminta!).

Jotta tämä toteutuisi, laadimme Syömishäiriöliiton turvallisen somen säännöt. Jatkossa somekommentit ja -keskustelut, jotka eivät noudata näitä sääntöjä, joudutaan poistamaan Syömishäiriöliiton kanavilta.

Syömishäiriöliiton somen säännöt

1. Ei numeroita

Omasta kokemuksesta ja voinnista saa puhua, mutta syömiseen, liikkumiseen tai oman kehon mittoihin liittyvät numerot (tai muu yksityiskohtainen kuvailu) eivät kuulu turvalliseen keskusteluun.

Käytännössä: ei puhuta painosta tai painonmuutoksista kilogrammoina, ei siitä, kuinka paljon tai vähän on syönyt tai liikkunut eikä julkaista ennen/jälkeen-kuvia.

Yleisellä tasolla on ok kertoa, että on esim. lihonut tai laihtunut, tai syönyt tai liikkunut esim. tavanomaista enemmän/vähemmän.

2. Muistetaan ruokarauha

Ruokia, ruoka-aineita tai ruokavalioita ei ole syytä kommentoida arvottaen.

Käytännössä: ei demonisoida tai toisaalta ylistetä mitään ruokaa, ruoka-ainetta tai ruokavaliota terveellisyyden/epäterveellisyyden/lihomisenpelon nimissä

Ei esim. ole ok nimittää mitään ruokaa roskaksi, sonnaksi, epäterveelliseksi, terveelliseksi, lihottavaksi jne, koska muistattehan, että porkkana ei välttämättä ole yhtään terveellisempi valinta kuin pullakaan.

3. Kunnioitetaan kehorauhaa

Kenenkään kehoa ei ole syytä kommentoida, arvottaa tai tehdä oletuksia esim. viehättävyydestä tai terveydestä kehon koon perusteella.

Käytännössä: on ok kertoa olevansa esim. lihava, laiha, painoindeksin määrittämällä normaalipainoalueella tai sen ulkopuolella tms, mutta se siitä. Olemme fyysisiä olentoja ja aina jonkun kokoisia, mutta sen perusteella ei ole tarpeen tehdä minkäänlaisia oletuksia.

Lihavuuteen liittyvät terveysriskit ovat tiedossamme, niiden julkinen toistelu ei auta ketään. Jos haluat keskustella lihavuuden terveysriskeistä, voidaan jatkaa keskustelua yksityisviestein.

Me olemme täällä teitä varten

Jos koet keskustelun meidän somekanavilla turvattomaksi tai itsellesi vahingolliseksi, kerro siitä meille. Meihin saa mielellään olla yhteydessä myös, jos ajattelet, että yllä olevaan listaan olisi tarpeen lisätä jokin asia tai jos jokin listalla olevista asioista mietityttää. Meidät tavoittaa somekanavissa yksityisviestein tai Henkilökunta-osiossa kerrottujen yhteystietojen kautta.

Meihin saa muutenkin olla yhteydessä kaikenlaisissa asioissa. Olemme täällä teitä varten. <3