Syömishäiriöliiton turvallisen somen säännöt

harmaalla pohjalla mustaa tekstiä, oranssit puhekuplan ääriviivat, avoimet kämmenet ja sydän
1.2.2022

Syömishäiriöliiton somessa jaetaan paljon tietoa syömishäiriöstä ja puhutaan laajemminkin syömiseen, liikkumiseen ja kehosuhteeseen liittyvistä asioista. Postausten kommenttiosiossa seuraajat voivat jakaa omia kokemuksia ja ajatuksia käsillä olevasta aiheesta. Syömishäiriöliiton some on monelle tärkeä toipumista tukeva ja vertaistuen paikka.

Somekeskustelun ilahduttavan ja tsemppaavan annin lisäksi on siinä myös riskinsä. Haluamme pitää somekanavamme turvallisina ja hyvinvointia tukevina kaikille, tilanteesta ja voinnista riippumatta: ihan kuten kaikki muukin meidän järjestämä toiminta on!

Syömishäiriöliiton turvallisen somen sääntöjen tarkoitus on mahdollistaa turvallisen tilan luominen ja säilyminen myös täällä verkossa. Somekommentit ja -keskustelut, jotka eivät noudata näitä sääntöjä, joudutaan poistamaan Syömishäiriöliiton kanavilta.

Siispä esittelemme…

Syömishäiriöliiton turvallisen somen säännöt vuoteen 2022:

? Ei numeroita

Omasta kokemuksesta ja olosta saa puhua, mutta syömiseen, liikkumiseen tai oman kehon mittoihin liittyvät numerot (tai muu yksityiskohtainen kuvailu) eivät kuulu turvalliseen keskusteluun.

➡ Käytännössä: ei puhuta painosta tai painonmuutoksista kilogrammoina, ei siitä, kuinka paljon tai vähän on syönyt tai liikkunut eikä julkaista ennen/jälkeen-kuvia.

Yleisellä tasolla on ok kertoa, että on esim. lihonut tai laihtunut, syönyt tai liikkunut totutusta poiketen.

? Ruokarauhaa

Ruokia, ruoka-aineita tai ruokavalioita ei ole syytä kommentoida arvottaen. On eri asia kertoa pitävänsä esimerkiksi ruoan mausta kuin sanoa vain, että ruoka on pahaa tai hyvää.

Hyvän ja pahan käsitteillä puhuminen on arkipäiväistä. Niiden käyttäminen ruokien yhteydessä voi kuitenkin saada aikaan tarpeetonta ja haitallista moraalisten arvostelmien muodostumista ruokiin, syömiseen ja niiden kautta itseen.

➡ Käytännössä: ei demonisoida tai ylistetä mitään ruokaa, ruoka-ainetta tai ruokavaliota terveellisyyden, epäterveellisyyden, lihomisen pelon, suorituskyvyn laskun pelon tms. nimissä.

Ei esim. ole ok nimittää mitään ruokaa roskaksi, sonnaksi, epäterveelliseksi, terveelliseksi tai lihottavaksi jne.

? Kehorauhaa

Kenenkään kehoa ei ole syytä kommentoida, arvottaa tai tehdä oletuksia esim. viehättävyydestä tai terveydestä kehon koon perusteella.

➡ Käytännössä: on ok kertoa olevansa esim. lihava tai laiha, mutta julkisessa keskustelussa tarpeetonta on esim. kertoa olevansa jollakin painoindeksin määrittämällä alueella. Olemme fyysisiä olentoja ja aina jonkin kokoisia, mutta sen perusteella ei ole tarpeen tehdä minkäänlaisia oletuksia.

Lihavuuteen liittyvät terveysriskit ovat tiedossamme, niiden julkinen toistelu ei auta ketään. Jos haluat keskustella lihavuuden terveysriskeistä, voidaan jatkaa keskustelua yksityisviestein.

Me olemme täällä teitä varten

Jos koet keskustelun meidän somekanavilla turvattomaksi tai itsellesi vahingolliseksi, kerro siitä meille. Meihin saa olla yhteydessä myös, jos ajattelet, että yllä olevaan listaan olisi tarpeen lisätä jokin asia tai jos jokin listalla olevista asioista mietityttää. Meidät tavoittaa somekanavissa yksityisviestein tai Henkilökunta-osiossa kerrottujen yhteystietojen kautta.

Kiitos, kun luot meidän kanssa turvallista tilaa ?