Tietolähteitä läheisille

Teksti tietolähteitä läheisille, kuvassa kaksi halaavaa henkilöä
25.3.2024

Apua läheisen arkeen

Syömishäiriötä sairastavan läheinen kaipaa usein konkreettista tietoa, mistä löytää apua. Tässä sinulle koottuna muutama vinkki ja linkki.

Syömishäiriöliiton nettisivujen osio läheisille

Olethan huomannut tämän jatkuvasti täydentyvän osion? Täältä löydät tiedot mm. läheisille suunnatuista tukitoiminnoista, tapahtumista ja vertaisryhmistä, löydät apua sosiaaliturvaviidakossa kahlaamiseen ja saat perustietoa siitä, miten parhaiten toimia tukena sairastavan rinnalla. Myöhemmin osio täydentyy vielä mm. omaa jaksamista tukevalla osiolla.

Mielenterveystalo.fi

Mielenterveystalon sivuilta löytyy todella kattava ja monipuolinen omahoito-ohjelma läheisille. Tämä ohjelma soveltuu 8–17-vuotiaiden sekä kotona asuvien täysi-ikäisten lasten huoltajille, mutta toki muutkin läheiset voivat löytää näiltä sivuilta paljon ymmärrystä ja työkaluja.

Arjen Tuki Setti -opas

Keski-Uudenmaan nuorkauppakamari on yhteistyössä Sisä-Suomen Syli ry:n kanssa koonnut arjen raskaita tilanteita helpottavan oppaan. Idea lähti erään läheisen tarpeesta saada käsiinsä voimauttavia lauseita, kun omat sanat eivät sillä hetkellä riitä.

Arjen Tuki Setti -oppaasta löytyy vertaisten sanoittamia tukikeinoja ahdistuksen hallintaan arjen keskellä, sekä konkreettisia vinkkejä, joilla tukea syömishäiriöön sairastuneen ruokailua. Sisällön ovat tuottaneet syömishäiriöön sairastuneiden lähei­set vertaisina toisilleen. Opas löytyy täältä.

Esite: Sinulle syömishäiriöön sairastuneen läheinen

Myös meiltä löytyy oma esite läheisille. Se löytyy printattavassa muodossa nettisivuilta, myös ruotsinkielisenä. Painettuja esitteitä voi tilata Syömishäiriöliitolta info(at)syömsihairioliitto.fi

Mirva Korpela, läheistyöntekijä, , 040 411 0573

Terhi Kanerva, läheistyöntekijä, , 040 551 7667