Tukea syömishäiriötä sairastavien läheisille

Kuvassa koristeellinen liila kuvituskuva missä lukee teksti Läheisten Luuri tiistaisin 12-18 puhelinnumerossa 02 251 9207 ja Läheisten Chat torstaisin 14-15.30 Tukinetissä
10.9.2021

Läheinenkin tarvitsee tukea

Syömishäiriö ei koskaan ole yksin sairastuneen sairaus, vaan vaikuttaa aina myös useisiin ihmisiin ympärillä. Kuten ei sairastuneenkaan, ei läheisenkään ole hyvä jäädä ajatustensa ja tunteidensa kanssa yksin. Apua ja tukea on saatavilla mm. Syömishäiriöliiton läheisten toiminnasta. Läheisten oma tukipuhelin Läheisten Luuri ja Läheisten chat aloittavat toimintansa viikolla 37.

Läheisten Luuri ja Läheisten Chat palvelevat kaikkia läheisiä

Terminä läheinen voi joillekin tuntua rajaavalta. Olenko tarpeeksi läheinen, jotta voisin ottaa yhteyttä? Vastaus kuuluu: jos edes mietit, kyllä voit. Läheisten Luuriin voivat soittaa vanhemmat, lapset, puolisot, sisarukset, ystävät, naapurit, työkaverit, harrastusryhmän ohjaajat, opettajat, sedät, tädit, bonusvanhemmat, harrastuskaverit, ketkä vain. Kaikki, joita asia tavalla tai toisella koskettaa, ovat läheisiä.

Mistä sitten luurissa voi puhua? Voit kertoa siitä, mikä juuri sillä hetkellä mietityttää. Ehkä mietit, miten ottaa huoli puheeksi? Tai miksi kaverin käytös on yhtäkkiä muuttunut? Ehkä olet väsynyt sairauden läsnäoloon ja mietit miten edetä? Sinulla ei tarvitse olla mitään tiettyä kysymystä mielessäsi ottaaksesi yhteyttä. Keskusteleminen voi auttaa jäsentämään tilannetta ja helpottaa oloa. Yksin ei tarvitse jaksaa.

Jos soittaminen tuntuu vaikealta, voisiko chat olla sinulle helpompi tapa jutella? Chatissa voit keskustella anonyymisti mieltä painavista asioista tai tulla vain päivittämään kuulumisia samassa tilanteessa olevien kanssa. Päästäksesi mukaan sinun tulee luoda tunnukset Tukinetiin.

Apua tarjolla valtakunnallisesti

Läheisten Luuri ja chat tarjoavat matalan kynnyksen keskusteluapua. Emme ota kantaa sairastuneen hoito-ohjelmaan tai tarjoa terapiaa, mutta kuuntelemme ja pohdimme yhdessä kanssasi seuraavia askelia. Toivomme, että otat meihin yhteyttä. Olemme täällä sinua varten. Itsestä huolehtiminen on aina kotiinpäin. Sairastuneellekin on helpottavaa tietää, että läheinen saa apua ja voi hyvin.

Läheisten Luuri 14.9.2021 alkaen tiistaisin klo 12-18 numerossa 02 251 9207, läheisten oma chat 16.9.2021 alkaen torstaisin klo 14-15.30 osoitteessa tukinet.net. Luuriin vastaavat ja chatin ohjaajina toimivat Syömishäiriöliiton läheistyöntekijät Terhi ja Mirva.