Vapaaehtoisten rekry!

16.11.2022

Vapaaehtoistoiminta Syömishäiriöliitossa perustuu yhteistyöhön ja yhdessä kasvamiseen. Vapaaehtoisena voi toimia oman tai läheisen syömishäiriön kokenut ihminen, joka on toipumassa tai toipunut. Toiminnassa on mahdollista jeesiä muita hyödyntämällä omia kokemuksia sairaudesta ja toipumisesta ja samalla vaikuttaa positiivisesti syömishäiriön kokeneiden elämään. Ohjaava työntekijä Syömishäiriöliitossa tai sen jäsenjärjestössä on mukana vapaaehtoisen matkalla ja hänen kanssaan on mahdollista jakaa esimerkiksi oppimisen, oivaltamisen ja omaan toipumiseen liittyviä ajatuksia.

Vapaaehtoisena sitoudut toimimaan Syömishäiriöliiton arvojen mukaisesti: syömishäiriösensitiivisesti ja turvallisemman kohtaamisen ohjeita noudattaen. Näistä, sekä muista vapaaehtoistehtäviin liittyvistä asioista saat lisätietoa koulutuksessa, jonka saat ennen tehtävään lähtemistä. Vapaaehtoistehtäviä tehdään Syömishäiriöliitossa aina tavallisen ihmisen taidoin!

Avoinna olevat tehtävät

Ohjaaja Teetä ja sympatia- hetkiin Poriin

Lounais-Suomen -SYLIn alueella Porissa toimii syömishäiriötä kokeneiden vertaistukiryhmä Teetä ja sympatiaa. Ryhmä kokoontuu joka toinen keskiviikko klo 17.15-18.45 Pikku-Tiinan kirpparilla kahvittelun ja kokemusten vaihtamisen merkeissä. Ryhmällä on jo ohjaaja ja etsimme tiimiin 1-2 vapaaehtoista ohjaajaa lisää.

Ohjaajana pääset valmistelemaan ryhmätapaamisia, tekemään ryhmän markkinointia omien taitojesi ja kiinnostuksesi mukaan ja tietenkin todistamaan vertaistoiminnan ihmettä ryhmää ohjatessa!

Jos kiinnostuit, ole yhteydessä Lounais-Suomen-SYLI:n toiminnanohjaajaan Petraan: tai 040 1535 399 . Kerro vapaamuotoisesti itsestäsi: kuka olet, miksi ohjaustyö kiinnostaa sinua, onko sinulla aiempaa ohjauskokemusta ja siitä, millaiset voimavarasi ovat. Lisätietoja Lounais-Suomen-SYLIstä tästä linkistä.

Ohjaajatehtävän lisäksi Lounais-Suomen-SYLIssä on tarjolla myös muita vapaaehtoisuuden mahdollisuuksia, kysy niistä lisää!

Vertaistukija TOIVO-sovellukseen mistä päin Suomea tahansa

Toivo-vertaistukisovellus on palvelu, joka tarjoaa vertaistukea ja tietoa sairastuneille, vammautuneille ja heidän läheisilleen. Sovellus on maksuton ja sitä voi käyttää myös anonyymisti. Sovelluksen vertaistuki ei liity yksittäiseen sairauteen tai vammaan, vaan tukea voi hakea erilaisilla taustoilla.

Myös Syömishäiriöliitto on mukana Toivo-sovelluksen tiimissä ja tarjoaa mahdollisuutta saada kahdenkeskistä vertaistukea koulutetuilta vapaaehtoisiltamme. Kaikki vuorovaikutus tapahtuu sovelluksen kautta joko viestien tai puheluiden muodossa. Vapaaehtoinen Toivo-tukija määrittelee itse kuinka usein ja millä viestimin on sovelluksessa käytettävissä.

Toivo-sovelluksen vapaaehtoisena pääset kouluttautumaan syömishäiriösensitiivisiin puhetapoihin ja Syömishäiriöliiton vapaaehtoistoiminnan periaatteisiin. Pääset toiminnassa kohtaamaan erilaisia ihmisiä ja syömishäiriökokemuksia. Voit hyödyntää tukitoiminnassa omia kokemuksiasi ja parhaimmillaan luoda toivoa kohtaamiesi ihmisten elämään.

Jos kiinnostuit lähtemään ilmaiseen vapaaehtoisten koulutukseen, ota yhteys Syömishäiriöliiton verkkotyön ohjaajaan Johannaan tai 040 520 1494. Kerro yhteydenotossa vapaamuotoisesti itsestäsi, siitä miksi ohjaustyö kiinnostaa sinua, onko sinulla aiempaa ohjauskokemusta ja siitä, millaiset voimavarasi ovat. Lisätietoja Toivo-sovelluksesta löydät täältä.

Oletko kiinnostunut tekemään vapaaehtoistoimintaa Syömishäiriöliitossa, mutta nämä tehtävät eivät olleet sinua varten? Vapaaehtoistoimintaa voit tehdä ympäri Suomea Syömishäiriöliiton jäsenyhdistyksissä ja SYLI-keskuksissa, yhteystiedot löytyvät täältä. Tervetuloa mukaan!