Vapaaehtoisten rekry: ryhmänohjaajat

15.8.2022

Vapaaehtoistoiminta Syömishäiriöliitossa perustuu yhteistyöhön ja yhdessä kasvamiseen. Vapaaehtoisena voi toimia oman tai läheisen syömishäiriön kokenut ihminen, joka on toipumassa tai toipunut. Toiminnassa on mahdollista jeesiä muita hyödyntämällä omia kokemuksia sairaudesta ja toipumisesta ja samalla vaikuttaa positiivisesti syömishäiriön kokeneiden elämään. Yhteyshenkilö järjestössä on mukana vapaaehtoisen matkalla ja hänen kanssaan on mahdollista jakaa esimerkiksi oppimisen, oivaltamisen ja omaan toipumiseen liittyviä ajatuksia.

Vapaaehtoisena sitoudut toimimaan Syömishäiriöliiton arvojen mukaisesti: syömishäiriösensitiivisesti ja turvallisemman kohtaamisen ohjeita noudattaen. Näistä, sekä muista vapaaehtoistehtäviin liittyvistä asioista saat lisätietoa koulutuksessa, jonka saat ennen tehtävään lähtemistä. Vapaaehtoistehtäviä tehdään Syömishäiriöliitossa aina tavallisen ihmisen taidoin!

Avoinna olevat tehtävät

Ohjaaja ARFID-etäryhmään/ Etelän SYLI ry, mistä vain Suomessa

Etelän SYLI on aloittamassa testiryhmää ARFID-syömishäiriöön sairastuneille. ARFID on syömishäiriö, jolle ominaista on hyvin rajoittunut ja valikoiva syöminen, lisätietoja esim. täältä. Ryhmä toteutetaan syyskaudella etätapaamisina kerran kuukaudessa. Ryhmään etsitään ohjaajaparia toiselle vapaaehtoiselle. Vapaaehtoisten lisäksi mukana ryhmän suunnittelussa ja toteutuksessa on Etelän SYLI vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Eva ja Syömishäiriöliiton Maija.

Ohjaajana pääset valmistelemaan ryhmätapaamisia, tekemään ryhmän markkinointia omien taitojesi ja kiinnostuksesi mukaan ja tietenkin todistamaan vertaistoiminnan ihmettä ryhmää ohjatessa! Koska ryhmä on kokeiluluontoinen, sen ohjaajat saavat olla mukana myös arvioimassa ja kehittämässä ryhmän toimintaa sen aikana ja lopussa. Ryhmällä on jo toinen ohjaaja ja nyt etsitään vapaaehtoistyöparia hänelle.

Jos kiinnostuit, ole yhteydessä Evaan () tai Maijaan () viimeistään sunnuntaina 28.8. ja kerro vapaamuotoisesti itsestäsi, siitä miksi ohjaustyö kiinnostaa sinua, onko sinulla aiempaa ohjauskokemusta ja siitä, millaiset voimavarasi ovat. Lisätietoja Etelän SYLIstä tästä linkistä.

Ryhmänohjaaja syömishäiriöistä toipuvien ryhmään/ Sisä-Suomen SYLI, Hämeenlinna

Hämeenlinnaan ollaan perustamassa uutta Sisä-Suomen SYLIn syömishäiriöistä toipuvien vertaistukiryhmää. Ryhmä kokoontuu sen ohjaajien päätöksen mukaan esimerkiksi kerran kuukaudessa ja mieluiten kasvokkain. Ryhmissä jutellaan rennosti ja siellä voi kohdata toisia syömishäiriön kokeneita ihmisiä, jakaa kokemuksia ja saada voimia ja perspektiiviä omaan toipumisprosessiin.

Ohjaajana pääset mukaan suunnittelemaan ryhmätapaamisten sisältöjä, valmistelemaan niitä ja markkinoimaan tapaamisia. Ryhmätapaamisten aikana ohjaatte toisen ohjaajan kanssa keskustelua ja varmistatte että kaikilla on turvallinen olla ja jokainen saa mahdollisuuden puhua. Usein ryhmätapaamisten ohjaajat pääsevät myös todistamaan vertaistuen ihmeen tapahtumisen, kun jonkun ryhmäläisen silmät syttyvät oivalluksesta, kun hän hoksaa, ettei olekaan yksin kokemustensa kanssa!

Etsimme vapaaehtoistyöparia perustettavaan ryhmään. Ohjaajien tukena toiminnassa on Sisä-Suomen SYLIn vertaistukivastaava Anna ja Syömishäiriöliiton toiminnanohjaaja Tuija Tampereen SYLI-keskukselta. Lisätietoja Sisä-Suomen SYLI rys:tä tästä linkistä.

Jos kiinnostuit, ole yhteydessä Annaan () tai Tuijaan () viimeistään sunnuntaina 28.8. ja kerro vapaamuotoisesti itsestäsi, siitä miksi ohjaustyö kiinnostaa sinua, onko sinulla aiempaa ohjauskokemusta ja siitä, millaiset voimavarasi ovat.

Oletko kiinnostunut tekemään vapaaehtoistoimintaa Syömishäiriöliitossa, mutta nämä tehtävät eivät olleet sinua varten? Vapaaehtoistoimintaa voit tehdä ympäri Suomea Syömishäiriöliiton jäsenyhdistyksissä ja SYLI-keskuksissa, yhteystiedot löytyvät täältä. Tervetuloa mukaan!

Kohtaamisia tavallisen ihmisen taidoin