Itä-Suomen-SYLI ry

Itä-Suomen-SYLI ry:n kotipaikkana on Kuopio ja toimialueena Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo ja Itä-Savo.

Yhdistys toimii vapaaehtoisvoimin. Hallituksen puheenjohtajana toimii Anna-Maria Hollo, puheenjohtaja (a) itasuomensyli.fi.

Itä-Suomen-SYLI ry on Mielenterveyden keskusliiton (MTKL) jäsenyhdistys ja jäsenenä saat jäsenkortin, jäsenelle tarkoitettuja etuja ja Revanssi-lehden. Itä-Suomen-SYLI ry:n alueella toimii sairastuneiden ja läheisten vertaistukiryhmiä ja lisäksi tarjolla on kaveritoimintaa ja sähköpostivertais­tukea.

Meidät löytää myös Facebookista.

Vertaistuki

Vertaistukiryhmät syömishäiriöön sairastuneille

Mietityttääkö oma suhde ruokaan, kehoon, liikuntaan? Rajoittavatko ja ohjailevatko nämä ajatukset ja pohdinnat elämääsi? – Ethän jää yksin! Vertaistukiryhmässä on mahdollisuus kuulla, puhua ja jakaa kokemuksia samankaltaisia asioita kokeneiden ihmisten kanssa. Toiminta on matalan kynnyksen toimintaa, johon voi tulla mukaan ilman lähetettä. Et tarvitse diagnoosia.

Ryhmät ovat avoimia ja mukaan voit tulla milloin vain. Ryhmissä keskustellaan ohjaajien johdolla mieltä askarruttavista asioista. Saat myös tulla vain kuuntelemaan. Ryhmissä vallitsee luottamus ja vaitiolovelvollisuus.

Ryhmät ovat tarkoitettu pääasiassa täysi-ikäisille syömishäiriöstä toipuville. Alaikäisten vertaistukitoiminnasta kiinnostuneiden toivomme ottavan meihin yhteyttä sähköpostitse, jolloin voimme sopia yhdessä ryhmään osallistumisesta tai mahdollisesta vertaistukiohjaajan kanssa kahdenkeskeisestä kaveritoiminnasta.

Tervetuloa mukaan toimintaan! Tule sellaisena kuin olet!

MIKKELI

Ryhmä kokoontuu syksyllä 2019 joka toinen viikko keskiviikkoisin Porstuan tiloissa Savilahdenkatu 10-12, 50100 Mikkeli (käynti sisäpihalta). Ryhmä kokoontuu ensimmäisen kerran keskiviikkona 21.8.2019 klo 17-18.30 Porstuan kammarilla.

Ryhmän tiedot PDF-tiedostona: vertaisryhmä_SyLI-esite_Mikkeli

SIILINJÄRVI

Vertaistukiryhmä kokoontuu kerran kuussa maanantaisin klo 17.00-19.00 Siilinjärven nuorisotalo Semppiksellä (Julkulantie 2). Kokoontumispäivät ovat 19.8., 16.9., 14.10., 11.11. sekä 9.12.

KUOPIO

Ryhmä kokoontuu joka toinen maanantai klo 17-18.15 Kuopion SYLI-keskuksella (Kirjastokatu 5 D 1, käynti sisäpihalta). Kokoontumispäivät: 9.9., 23.9., 7.10.,  21.10., 4.11., 18.11., 2.12.  ja 9.12. Lisätietoja: vertaistuki.kuopio(a)itasuomensyli.fi tai 050-516 9259 / Anna tai Itä-Suomen-SYLI ry:n Facebook.

Syksyn 2019 ryhmäesite: Kuopio_ryhmät_syksy19

JOENSUU

Joensuun vertaistukiryhmä kokoontuu syksyn aikana seuraavasti joka toinen sunnuntai
Kotikartanoyhdistyksen tiloissa (HUOM! Uusi osoite!), osoitteessa Kauppakatu 34.

Su 29.9.2019 klo 12-13.30
Su 13.10.2019 klo 12-13.30
Su 27.10.2019 klo 12-13.30
Su 17.11.2019 klo 12-13.30
Su 24.11.2019 klo 12-13.30

Muutokset aikatauluissa ovat mahdollisia, ja niistä tiedotetaan verkkosivujen lisäksi Facebookissa. Ajankohtaiset tiedot lähetetään myös sähköpostitse kaikille vertaistukiryhmän sähköpostilistalle kuuluville.

Vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiin ja annamme lisätietoa sähköpostitse ja puhelimitse:

vertaistuki.joensuu@itasuomensyli.fi
050 3547878 /Aino
050 4948673 / Elsi

SAVONLINNA

Savonlinnan toiminta on toistaiseksi tauolla ohjaajien puuttumisen vuoksi. Ota yhteyttä: puheenjohtaja(a)itasuomensyli.fi, jos haluat olla mukana perustamassa ryhmää!

Kaveritoiminta syömishäiriötä sairastaville ja toipuville

Kaveritoiminta tarkoittaa syömishäiriöstä toipuvan ja yhdistyksen vapaaehtoistoimijan kahdenkeskisiä, vertaistuellisia tapaamisia. Yhdistyksen vapaaehtoistoimija on itse syömishäiriön sairastanut ja siitä toipunut.

Usein syömishäiriötä sairastava salailee sairauttaan ja kokee itsensä syylliseksi syömishäiriön puhkeamiseen. Syömishäiriöstä kertominen koetaan vaikeaksi ja häpeälliseksi. Monesti sairastavasta tuntuu siltä, että hän on yksin sairautensa kanssa. Itä-Suomen-SYLI ry:n vapaaehtoistoimijoiden kokemusten mukaan sairastava saattaa miettiä jopa vuosia, osallistuako syömishäiriötä sairastaville tarkoitettuun vertaistukiryhmään. Yhdistys haluaa helpottaa vertaistukiryhmään osallistumista ja lisätä vertaistukiryhmän kävijöiden määrää.

• Periaatteena on, että syömishäiriötä sairastava tai siitä toipuva tapaa 1-3 kertaa vertaishenkilön, joka on kaikilla kerroilla sama. Tapaamiset pyritään pitämään kahden kuukauden sisällä.
  • Tapaamisten aikana keskustellaan ja jaetaan kokemuksia syömishäiriön sairastamisesta jäämättä kuitenkaan vellomaan siihen tuskaan ja ahdistukseen, mitä elämä syömishäiriön kanssa usein on. Tavoitteena on saada apua ja tukea sairaudesta toipumiseen sekä tutustua yhdistyksen vertaistukiryhmään.
  • Tapaamiset sovitaan julkiselle paikalle esim. kahvilaan tai puistoon.
  • Osastohoidossa oleva syömishäiriötä sairastava henkilö on tervetullut mukaan toimintaan osastohoidon päätyttyä. Lääkärikäynneille, terveyskeskuksiin, sairaaloihin yms. vertaishenkilö ei tule mukaan.
  • Sekä vertaishenkilöllä että kaverilla on vapaus kertoa tai olla kertomatta itsestään niin paljon tai niin vähän kuin haluaa. Keskustelut ja tapaamiset ovat kuitenkin luottamuksellisia ja niitä sitoo vaitiolovelvollisuus. Vertaishenkilö ei myöskään raportoi tapaamiskerroista minnekään tai tee niistä muistiinpanoja.
  • Vertaishenkilö ei ole kaveritapaamisissa terapeutti vaan vertaistukihenkilö, joka tietää, mitä syömishäiriötä sairastaminen tarkoittaa ja miten se muuttaa koko elämän.
  • Tarjoamme vertaistukea, joka täydentää julkisen tai yksityisen puolen terveydenhuoltopalveluja.
  • Kaveritoiminta on siihen osallistuvalle maksutonta.

Kuinka pääset mukaan kaveritoimintaan?

Mikkeli: Ota yhteyttä sähköpostiosoitteeseen: vertaistuki.mikkeli (a) itasuomensyli.fi.

Joensuu: Ota yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen vertaistuki.joensuu (a) itasuomensyli.fi

Vertaistukiryhmä syömishäiriötä sairastavien läheisille

Tule jakamaan kokemuksia ja keskustelemaan vertaisten kanssa läheisesi syömishäiriöstä. Myös asiantuntija-alustuksia. Läheisten avoin vertaistukiryhmä on tarkoitettu niin vanhemmille, puolisoille, ystäville kuin sisaruksillekin. Ryhmä on maksuton. Ryhmän vetäjänä toimii läheinen, jolla on omakohtaista kokemusta sairaudesta.

KUOPIO

Syksyn kokoontumisajat tulossa! Voit seurata tiedotustamme myös Facebook-sivuillamme.

Jos sinulla on kysyttävää ryhmästä tai olet kiinnostunut kahdenkeskisistä tapaamisista vertaistukihenkilön kanssa, ota yhteyttä s-postiin: vertaistuki.kuopio(a)itasuomensyli.fi

MIKKELI

Mikkelissä ei tällä hetkellä ole toiminnassa läheisten vertaistukiryhmää. Jos koet oman elämäntilanteesi sellaiseksi, että haluaisit vertaisryhmän ohjaajaksi tai kaipaisit vertaisryhmän tukea omaan tilanteeseesi, niin ota rohkeasti yhteyttä Itä-Suomen-SYLI ry:n puheenjohtajaan puheenjohtaja(at)itasuomensyli.fi.

SAVONLINNA