Itä-Suomen-SYLI ry

Itä-Suomen-SYLI ry:n kotipaikkana on Kuopio ja toimialueena Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo ja Itä-Savo.

Yhdistys toimii vapaaehtoisvoimin. Hallituksen puheenjohtajana toimii Susanna Tiirikainen, puh 044 545 6677, s-posti: puheenjohtaja(a)itasuomensyli.fi.

Itä-Suomen-SYLI ry on Mielenterveyden keskusliiton (MTKL) jäsenyhdistys ja jäsenenä saat jäsenkortin, jäsenelle tarkoitettuja etuja ja Revanssi-lehden. Itä-Suomen-SYLI ry:n alueella toimii sairastuneiden ja läheisten vertaistukiryhmiä ja lisäksi tarjolla on kaveritoimintaa ja sähköpostivertais­tukea.

Meidät löytää myös Facebookista.

Vertaistuki

KUOPIO

Vertaistukiryhmä syömishäiriöön sairastuneille

Sinulle, joka tunnet, että syöminen ja siihen liittyvät ajatukset rajoittavat elämääsi. Sinulle, joka kaipaat ymmärrystä sekä mahdollisuutta jakaa ajatuksiasi ja tunteistasi. Mukaan tutustumaan voit tulla ma 21.1. Helmikuusta alkaen ryhmä toimii suljetun ryhmän periaatteella. Olet tervetullut omana itsenäsi, diagnoosia ei tarvita. Ryhmää ohjaavat toipuneet vertaisohjaajat.

Ryhmä kokoontuu joka toinen maanantai klo 17-18:30 Kuopion SYLI-keskuksella (Microkatu 1 R, 1. kerros, 70210 Kuopio). Tutustumistapaaminen 21.1.2019.

Lisätietoja: vertaistuki.kuopio(a)itasuomensyli.fi tai 050-516 9259 / Anna tai Itä-Suomen-SYLI ry:n Facebook.

Vertaistukiryhmä syömishäiriötä sairastavien läheisille

Tule jakamaan kokemuksia ja keskustelemaan vertaisten kanssa läheisesi syömishäiriöstä. Myös asiantuntija-alustuksia. Läheisten avoin vertaistukiryhmä on tarkoitettu niin vanhemmille, puolisoille, ystäville kuin sisaruksillekin. Ryhmä on maksuton. Ryhmän vetäjänä toimii läheinen, jolla on omakohtaista kokemusta sairaudesta.

Ryhmä kokoontuu kevätkaudella 2019 joka kuun viimeinen torstai klo 18-20.

Kokoontumispaikkana Kuopion SYLI-keskus, Microkatu 1, R-ovi, 1. kerros, KUOPIO.

Jos sinulla on kysyttävää ryhmästä tai olet kiinnostunut kahdenkeskisistä tapaamisista vertaistukihenkilön kanssa, ota yhteyttä s-postiin: vertaistuki.kuopio(a)itasuomensyli.fi

Kaikille avoimet kahvihetket

Lauantaihetkiä ohjaa Itä-Suomen SYLI:n vapaaehtoinen. Tarjolla kahvia, hyvää juttuseuraa ja rentoa yhdessäoloa! Voit saapua, viipyä ja lähteä oman aikataulusi mukaan. Ohjaaja odottaa ensimmäistä saapujaa klo 12:45 saakka, minkä jälkeen hetki todetaan peruuntuneeksi, mikäli osallistujia ei ole.

Itä-Suomen-SYLI järjestää kevätkaudella alustavasti neljä lauantaihetkeä Kuopion SYLI-keskuksella: 2.2., 2.3., 6.4. ja 4.5. klo 12-14.

Kannattaa seurata Itä-Suomen-SYLI ry:n Facebookia muiden mahdollisten lauantaikokoontumisten varalta.

SUONENJOKI JA RAUTALAMPI

Syömishäiriöön sairastuneiden iltakahvit kerran kuukaudessa keskiviikkona klo 18-19 Suonenjoella terveyskeskuksen alakerrassa tai Rautalammilla terveyskeskuksen ruokalassa. Ohjaaja odottaa ensimmäistä saapujaa klo 18:15 saakka, minkä jälkeen hetki todetaan peruuntuneeksi, mikäli osallistujia ei ole. Vuoden viimeinen kokoontuminen 28.11. Suonenjoella.

Syömishäiriöön sairastuneiden läheisten iltakahvit kerran kuukaudessa keskiviikkona klo 18-19 Suonenjoella terveyskeskuksen alakerrassa tai Rautalammilla terveyskeskuksen ruokalassa. Vuoden viimeinen kokoontuminen 21.11. Rautalammilla.

Lisätietoja: puheenjohtaja(a)itasuomensyli.fi 044-545 6677/Susanna sekä Itä-Suomen-SYLI ry:n Facebook.

JOENSUU

Vertaistukiryhmä syömishäiriötä sairastaville ja toipuville

Vertaisryhmä on valitettavasti tauolla ohjaajien puuttumisen vuoksi.

Sinustako vertaistukiohjaaja?

Joensuun ryhmä kaipaa uusia ohjaajia joukkoonsa. Mikäli olet pitkällä toipumisessa ja haluat auttaa sairastuneita toipumaan, ota yhteyttä vertaistuki.joensuu(a)itasuomensyli.fi. Sinulla ei tarvitse olla kokemusta ryhmän ohjaamisesta, sillä koulutamme sinut tehtävään.

Kaveritoiminta syömishäiriötä sairastaville ja toipuville

Kaveritoiminta tarkoittaa syömishäiriöstä toipuvan ja yhdistyksen vapaaehtoistoimijan kahdenkeskisiä, vertaistuellisia tapaamisia. Yhdistyksen vapaaehtoistoimija on itse syömishäiriön sairastanut ja siitä toipunut.

Usein syömishäiriötä sairastava salailee sairauttaan ja kokee itsensä syylliseksi syömishäiriön puhkeamiseen. Syömishäiriöstä kertominen koetaan vaikeaksi ja häpeälliseksi. Monesti sairastavasta tuntuu siltä, että hän on yksin sairautensa kanssa. Itä-Suomen-SYLI ry:n vapaaehtoistoimijoiden kokemusten mukaan sairastava saattaa miettiä jopa vuosia, osallistuako syömishäiriötä sairastaville tarkoitettuun vertaistukiryhmään. Yhdistys haluaa helpottaa vertaistukiryhmään osallistumista ja lisätä vertaistukiryhmän kävijöiden määrää.

Kuinka pääset mukaan kaveritoimintaan?

Ota yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen vertaistuki.joensuu(a)itasuomensyli.fi

Kaveritoiminnan säännöt ja toimintaohjeet

• Periaatteena on, että syömishäiriötä sairastava tai siitä toipuva tapaa 1-3 kertaa vertaishenkilön, joka on kaikilla kerroilla sama. Tapaamiset pyritään pitämään kahden kuukauden sisällä.
  • Tapaamisten aikana keskustellaan ja jaetaan kokemuksia syömishäiriön sairastamisesta jäämättä kuitenkaan vellomaan siihen tuskaan ja ahdistukseen, mitä elämä syömishäiriön kanssa usein on. Tavoitteena on saada apua ja tukea sairaudesta toipumiseen sekä tutustua yhdistyksen vertaistukiryhmään.
  • Tapaamiset sovitaan julkiselle paikalle esim. kahvilaan tai puistoon.
  • Osastohoidossa oleva syömishäiriötä sairastava henkilö on tervetullut mukaan toimintaan osastohoidon päätyttyä. Lääkärikäynneille, terveyskeskuksiin, sairaaloihin yms. vertaishenkilö ei tule mukaan.
  • Sekä vertaishenkilöllä että kaverilla on vapaus kertoa tai olla kertomatta itsestään niin paljon tai niin vähän kuin haluaa. Keskustelut ja tapaamiset ovat kuitenkin luottamuksellisia ja niitä sitoo vaitiolovelvollisuus. Vertaishenkilö ei myöskään raportoi tapaamiskerroista minnekään tai tee niistä muistiinpanoja.
  • Vertaishenkilö ei ole kaveritapaamisissa terapeutti vaan vertaistukihenkilö, joka tietää, mitä syömishäiriötä sairastaminen tarkoittaa ja miten se muuttaa koko elämän.
  • Tarjoamme vertaistukea, joka täydentää julkisen tai yksityisen puolen terveydenhuoltopalveluja.
  • Kaveritoiminta on siihen osallistuvalle maksutonta.

Vertaistukiryhmä syömishäiriötä sairastavien läheisille

Kokoontumiset järjestetään yhteistyössä FinFami ry:n kanssa. Ole yhteydessä omaistyöntekijä Raijaan 050 362 6818.

SAVONLINNA

Savonlinnan toiminta on toistaiseksi tauolla ohjaajien puuttumisen vuoksi. Ota yhteyttä: puheenjohtaja(a)itasuomensyli.fi, jos haluat olla mukana perustamassa ryhmää!

MIKKELI

Mikkelissä ei kokoonnu tällä hetkellä ryhmiä. Sekä syömishäiriötä sairastavien että läheisten ryhmille etsitään ohjaajia. Mikäli olet toipunut syömishäiriöstä ja haluat auttaa vertaisiasi tai olet syömishäiriötä sairastavan läheinen, ota yhteyttä: puheenjohtaja(a)itasuomensyli.fi.

Kaveritoiminta syömishäiriötä sairastaville ja toipuville

Kuinka pääset mukaan kaveritoimintaan?

Ota yhteyttä sähköpostiosoitteeseen: vertaistuki.mikkeli(a)itasuomensyli.fi.

Kaveritoiminnan säännöt ja toimintaohjeet kerrottu ylempänä

• Tapaamiset sovitaan julkiselle paikalle esim. kahvilaan tai puistoon.
  • Kaveritoiminta on siihen osallistuvalle maksutonta.

Vertaistukiryhmä syömishäiriötä sairastavien läheisille

Mikkelissä ei tällä hetkellä ole toiminnassa läheisten vertaistukiryhmää. Jos koet oman elämäntilanteesi sellaiseksi, että haluaisit vertaisryhmän ohjaajaksi tai kaipaisit vertaisryhmän tukea omaan tilanteeseesi, niin ota rohkeasti yhteyttä Itä-Suomen-SYLI ry:n puheenjohtajaan puheenjohtaja(at)itasuomensyli.fi.