Itä-Suomen-SYLI ry

Itä-Suomen-SYLI tarjoaa tukea syömishäiriöön. Yhdistyksen kotipaikkana on Kuopio ja toimialueena Itä-Suomen ja Kaakkois-Suomen alueet.

Yhdistys toimii vapaaehtoisvoimin. Hallituksen puheenjohtajana toimii Anna-Maria Hollo, puheenjohtaja (at) itasuomensyli.fi.

Itä-Suomen-SYLI ry on Mielenterveyden keskusliiton (MTKL) jäsenyhdistys ja jäsenenä saat jäsenkortin, jäsenelle tarkoitettuja etuja ja Revanssi-lehden. Itä-Suomen-SYLI ry:n alueella toimii sairastuneiden ja läheisten vertaistukiryhmiä ja lisäksi tarjolla on kaveritoimintaa ja sähköpostivertais­tukea.

Meidät löytää myös Facebookista.

Liity Itä-Suomen-SYLI ry:n jäseneksi

Haluatko vapaaehtoiseksi?

Uusien vapaaehtoisten ilta järjestetään ke 11.11. klo 17 Kuopion SYLI-keskuksella (Kirjastokatu 5 D 1). Tule mukaan kuulemaan, minkälaista vapaaehtoistoimintaa yhdistyksen alueella on tarjolla!

Lisätiedot ja ilmoittautumiset: Ritva Näräkkä, ritva.narakka (a) syomishairioliitto.fi, puh. 050 471 1451.

Vertaistuki

Vertaistukiryhmät syömishäiriöön sairastuneille

Mietityttääkö oma suhde ruokaan, kehoon, liikuntaan? Rajoittavatko ja ohjailevatko nämä ajatukset ja pohdinnat elämääsi? – Ethän jää yksin! Vertaistukiryhmässä on mahdollisuus kuulla, puhua ja jakaa kokemuksia samankaltaisia asioita kokeneiden ihmisten kanssa. Toiminta on matalan kynnyksen toimintaa, johon voi tulla mukaan ilman lähetettä. Et tarvitse diagnoosia.

Ryhmät ovat avoimia ja mukaan voit tulla milloin vain. Ryhmissä keskustellaan ohjaajien johdolla mieltä askarruttavista asioista. Saat myös tulla vain kuuntelemaan. Ryhmissä vallitsee luottamus ja vaitiolovelvollisuus.

Ryhmät ovat tarkoitettu pääasiassa täysi-ikäisille syömishäiriöstä toipuville. Alaikäisten vertaistukitoiminnasta kiinnostuneiden toivomme ottavan meihin yhteyttä sähköpostitse, jolloin voimme sopia yhdessä ryhmään osallistumisesta tai mahdollisesta vertaistukiohjaajan kanssa kahdenkeskeisestä kaveritoiminnasta.

Tervetuloa mukaan toimintaan! Tule sellaisena kuin olet!

KUOPIO

AVOIN VERTAISTUKIRYHMÄ

• Sinulle, joka tunnet, että syöminen ja kehosuhde sekä niihin liittyvät ajatukset rajoittavat elämääsi.
  • Sinulle, joka kaipaat ymmärrystä sekä mahdollisuutta jakaa tunteitasi ja ajatuksiasi.

Ryhmä kokoontuu kerran kuussa maanantaisin klo 17.00-18.15 Kuopion SYLI keskuksella (Kirjastokatu 5 D 1, käynti sisäpihan puolelta).

Syksyn 2020 kokoontumispäivät ovat 21.9., 19.10., 16.11. ja 14.12.

Vertaistukiryhmässä on mahdollisuus kuunnella, puhua ja jakaa kokemuksia samankaltaisia asioita kokeneiden ihmisten kanssa. Olet tervetullut omana itsenäsi, diagnoosia ei tarvita. Ryhmää ohjaavat Itä-Suomen Sylin vertaisohjaajat.

HUOM! Muistathan hyvän käsihygienian. Jääthän kotiin, jos olet kipeä tai tunnet olosi flunssaiseksi. Näin teemme kokoontumisista yhdessä turvallisia.

Lisätietoja:
vertaistuki.kuopio(a)itasuomensyli.fi
Itä-Suomen-SYLI ry:n Facebook.

JOENSUU

Joensuun ryhmätoiminta on toistaiseksi tauolla. Ota yhteyttä: puheenjohtaja (at) itasuomensyli.fi, jos haluat olla mukana käynnistämässä toimintaa uudelleen!

MIKKELI

Mikkelin ryhmätoiminta on toistaiseksi tauolla. Ota yhteyttä: puheenjohtaja (at) itasuomensyli.fi, jos haluat olla mukana käynnistämässä toimintaa uudelleen!

SAVONLINNA

Savonlinnan toiminta on toistaiseksi tauolla ohjaajien puuttumisen vuoksi. Ota yhteyttä: puheenjohtaja (at) itasuomensyli.fi, jos haluat olla mukana perustamassa ryhmää!

Kaveritoiminta syömishäiriötä sairastaville ja toipuville

Kaveritoiminta tarkoittaa syömishäiriöstä toipuvan ja yhdistyksen vapaaehtoistoimijan kahdenkeskisiä, vertaistuellisia tapaamisia. Yhdistyksen vapaaehtoistoimija on itse syömishäiriön sairastanut ja siitä toipunut.

Usein syömishäiriötä sairastava salailee sairauttaan ja kokee itsensä syylliseksi syömishäiriön puhkeamiseen. Syömishäiriöstä kertominen koetaan vaikeaksi ja häpeälliseksi. Monesti sairastavasta tuntuu siltä, että hän on yksin sairautensa kanssa. Itä-Suomen-SYLI ry:n vapaaehtoistoimijoiden kokemusten mukaan sairastava saattaa miettiä jopa vuosia, osallistuako syömishäiriötä sairastaville tarkoitettuun vertaistukiryhmään. Yhdistys haluaa helpottaa vertaistukiryhmään osallistumista ja lisätä vertaistukiryhmän kävijöiden määrää.

• Periaatteena on, että syömishäiriötä sairastava tai siitä toipuva tapaa 1-3 kertaa vertaishenkilön, joka on kaikilla kerroilla sama. Tapaamiset pyritään pitämään kahden kuukauden sisällä.
  • Tapaamisten aikana keskustellaan ja jaetaan kokemuksia syömishäiriön sairastamisesta jäämättä kuitenkaan vellomaan siihen tuskaan ja ahdistukseen, mitä elämä syömishäiriön kanssa usein on. Tavoitteena on saada apua ja tukea sairaudesta toipumiseen sekä tutustua yhdistyksen vertaistukiryhmään.
  • Tapaamiset sovitaan julkiselle paikalle esim. kahvilaan tai puistoon.
  • Osastohoidossa oleva syömishäiriötä sairastava henkilö on tervetullut mukaan toimintaan osastohoidon päätyttyä. Lääkärikäynneille, terveyskeskuksiin, sairaaloihin yms. vertaishenkilö ei tule mukaan.
  • Sekä vertaishenkilöllä että kaverilla on vapaus kertoa tai olla kertomatta itsestään niin paljon tai niin vähän kuin haluaa. Keskustelut ja tapaamiset ovat kuitenkin luottamuksellisia ja niitä sitoo vaitiolovelvollisuus. Vertaishenkilö ei myöskään raportoi tapaamiskerroista minnekään tai tee niistä muistiinpanoja.
  • Vertaishenkilö ei ole kaveritapaamisissa terapeutti vaan vertaistukihenkilö, joka tietää, mitä syömishäiriötä sairastaminen tarkoittaa ja miten se muuttaa koko elämän.
  • Tarjoamme vertaistukea, joka täydentää julkisen tai yksityisen puolen terveydenhuoltopalveluja.
  • Kaveritoiminta on siihen osallistuvalle maksutonta.

Kuinka pääset mukaan kaveritoimintaan?

Joensuu: Ota yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen vertaistuki.joensuu (at) itasuomensyli.fi

Vertaistukea syömishäiriötä sairastavien läheisille

IISALMI

Sairastaako läheisesi syömishäiriötä? Mietityttääkö oma tilanne ja jaksaminen? – Ethän jää yksin! Syömishäiriötä sairastavan läheisten ryhmässä on mahdollisuus viettää hetki itsensä ja vertaisten parissa. Ryhmässä saa kuulla, puhua ja jakaa kokemuksia samankaltaisia asioita kokeneiden ihmisten kanssa.

Ryhmässä keskustellaan ohjaajien johdolla mieltä askarruttavista asioista. Saat myös tulla vain kuuntelemaan. Ryhmissä vallitsee luottamus ja vaitiolovelvollisuus.

Tervetuloa mukaan ryhmään! Tule sellaisena kuin olet!

Tulevat tapaamiset ovat keskiviikkoisin 4.11. ja 2.12. klo 17-18:30 yhdistystalo Vakan tiloissa (Pohjolankatu 4, Iisalmi).

Lisätiedot: jari.kortsalo (a) syomishairioliitto.fi

KUOPIO

Ryhmätoiminta on tauolla mutta läheisten vertaistukiohjaajia voit tavata kahden kesken. Ota yhteyttä sähköpostiin:  vertaistuki.kuopio (at) itasuomensyli.fi

MIKKELI

Mikkelissä ei tällä hetkellä ole toiminnassa läheisten vertaistukiryhmää. Jos koet oman elämäntilanteesi sellaiseksi, että haluaisit vertaisryhmän ohjaajaksi tai kaipaisit vertaisryhmän tukea omaan tilanteeseesi, niin ota rohkeasti yhteyttä Itä-Suomen-SYLI ry:n puheenjohtajaan puheenjohtaja (at) itasuomensyli.fi.

SAVONLINNA