Tukea sairastuneelle

Syömishäiriöliitto tarjoaa tukea oireileville, syömishäiriöön sairastuneille ja siitä toipuville. Syömishäiriö on sairautena sen luontoinen, että oireilu voi alkujaan alkaa jostakin pienestä ja harmittoman tuntuisesta toimintatavasta. Sairauden kehittyessä omaan oloon ja oireiluun voi liittyä monenlaisia tunteita – voi kokea esimerkiksi häpeää omasta oireilustaan, oireiden voi kokea suojaavan itseään muilta vaikeilta asioilta tai voi olla että tuntuu siltä, että ei ole vielä niin sairas, että voisi tai saisi hakea apua. On kuitenkin hyvä muistaa, että aina, jos itsellä herää huoli omasta voinnista, on silloin riittävät perusteet myös hakea itselleen apua.

Luettavaa-sivulta löydät erilaista materiaalia, jonka avulla voit pysähtyä itsesi ja oman vointisi äärelle. Voit lukea, katsoa ja tutustua sisältöihin itse omaan tahtiisi.

Toimintaa-sivulle on koottu Syömishäiriöliiton järjestämä toiminta, joka voi auttaa sinua. Tukea syömishäiriöoireiluun on tarjolla niin yksilö- kuin ryhmämuotoisesti, sekä anonyymisti verkossa, että kasvokkain kohdaten.

Jos sinulla herää kysymyksiä toimintaamme tai omaan tilanteeseesi liittyen, voit olla meihin yhteydessä. Syömishäiriöliiton tukipuhelin päivystää useana päivänä viikossa ja paikallisesta toiminnasta voit kysyä aluekoordinaattoreilta. Verkkotuen kohdalla voit kääntyä tukipalvelukoordinaattoreiden puoleen. Yhteystiedot työntekijöillemme löydät täältä.

Turvallisemman kohtaamisen ohjeet

Kaikessa Syömishäiriöliiton tuessa pyrimme toimimaan mahdollisimman syömishäiriösensitiivisesti ja toipumismyönteisesti. Jokainen ryhmämuotoiseen tukeen osallistuva sitoutuu noudattamaan parhaansa mukaan turvallisemman kohtaamisen ohjeistusta

• keskustellaan kaikkia kunnioittaen, älä tee muista oletuksia tai syrji ketään
  • vältä painosta, oireista ja syömisestä puhumista, sen sijaan voit kertoa omista tunteista ja ajatuksistasi.
  • älä arvostele tai neuvo muita, vaan kannusta ja pohdi yhdessä
  • huolehdi omista rajoistasi
  • älä osallistu päihtyneenä

Täältä löydät turvallisemman kohtaamisen ohjeistuksen kokonaisuudessaan.