Ruokarauhaa joulupöytään

16.12.2019

Ruokarauha kuuluu kaikille, vuoden jokaisena päivänä, arkena ja juhlana. Erityisen tärkeää ruokarauhan muistaminen on joulun kaltaisten juhlapyhien aikaan, kun monissa kodeissa kokoonnutaan perheen tai suvun kanssa yhteisen pöydän ääreen ja herkkua on siinä monenlaista. Puhumme ruokarauhasta tietysti syömishäiriön näkökulmasta, mutta myös kaikenikäisten ja -kokoisten terveen ruoka- ja kehosuhteen opettelun kannalta.

Vastuuton ruoka- ja kehopuhe jouluna

Yhteisen joulupöydän ääressä on monesti koolla joukko läheisiä ja rakkaita ihmisiä, ja joulun yhteinen, rauhallinen ruokailuhetki onkin monelle joulun kohokohta. Tai voisi olla, ellei yhteiseen pöytään eksyisi rakkaiden ihmisten lisäksi myös ruokaan, syömiseen, lihomiseen ja laihduttamiseen liittyvää ikävää kommentointia. Ehkä harmittomaksi tarkoitettua, mutta silti asiatonta, vastuutonta ja monelle erittäin vahingollista.

Me Syömishäiriöliitossa tiedämme, että valtaosa joulupöytien(kin) vastuuttomasta ruoka-, syömis-, lihomis- ja laihdutuskommentoinnista johtuu aikamme vinoutuneista terveellisyys- ja ulkonäkökäsityksistä. Kommentoinnin ja aiheella vitsailun ei ajatella olevan haitallista, koska ”kaikkihan näin ajattelee/puhuu”. Me Syömishäiriöliitossa tiedämme myös, kuinka helposti harmittomaksi tarkoitettu sanailu ja vitsailu kääntyy arkea ja elämää määrittäväksi todellisuudeksi.

Ei näin…

Tämä teksti on suunnattu kaikille teille, joilla on tapana muistuttaa, että jouluna saa yölläkin syödä. Tämä teksti on kaikille teille, jotka vitsailette siitä, miten nyt jouluna pitää syödä, kun vuodenvaihteen jälkeen alkaa taas kunnon laihdutus- tai muu kitukuuri. Tämä teksti on kaikille, jotka yritätte muka-hauskasti vähentää kanssaihmisten ruokasyyllisyyttä muistuttamalla, ettei sillä ole väliä, mitä syö joulun ja uuden vuoden välillä, vaan sillä on, mitä syö uuden vuoden ja joulun välillä. Tämä teksti on kaikille teille, jotka katsotte asiaksenne kauhistella joulupöydässä(kin) ruoan, rasvan, sokerin tai kaloreiden määrää. Tämä teksti on kaikille teille, jotka lähdette joulun jälkeen lenkille/salille/jumppaan joulukiloihin vedoten.

Älkää. Mitään noista edellä mainituista.

…vaan näin – ruokarauhan teesit jokaiseen joulupöytään:

1. Ruoka ei ole vihollinen

Jouluna saa syödä, mutta niin saa kaikkina muinakin päivinä ja ajankohtina vuodessa. Ruoka ei ole koskaan vihollinen, joka vain joulupöydässä muuttuu sallituksi. Yöllä saa syödä vaikka 365 yönä vuodessa (ensi vuonna itseasiassa 366 yönä), jos ei ole päivän aikana syönyt riittävästi ja yöllä on nälkä (toki suosittelen ensisijaisesti syömään päivällä ja nukkumaan yöllä). Jouluruoan mauista saa tykätä tai olla tykkäämättä, mutta aivan kuten aina, ruoasta puhutaan arvostavaan sävyyn.

2. Jokainen saa syödä syyllistymättä

Jokainen saa itse valita, mitä ja kuinka paljon syö. On ihan ok syödä välillä tavanomaista enemmän ja välillä tavanomaista vähemmän, riippumatta siitä, onko joulu, muu juhlapyhä, tavallinen viikonloppu tai tavallinen arkipäivä. Kaloreista puhuminen (tai edes niiden miettiminen), annoskokojen tai ravintoainesisältöjen arvostelu ja syömisestä syyllistäminen sen sijaan ei ole koskaan ok. Ei varsinkaan ruokapöydässä eikä varsinkaan joulupöydässä.

3. Kaikilla on samanarvoinen lupa syödä

Lupaa syömiseen ei ansaita ulkoisella olemuksella. Vatsan tai muunkaan kehonosan koko ei vaikuta siihen, onko ns. varaa syödä. Ruoan maistumisesta vitsaileminen ja sen linkittäminen oman kehon kokoon vahvistaa vinoutunutta käsitystä siitä, mikä on tervettä ruokaan suhtautumista. (Ruoan maistuminen on tai ainakin pitäisi olla terveyden näkökulmasta vain ja ainoastaan hyvä asia!)

4. Kaikki ruoka on yhtä sallittua

Terveessä ruokasuhteessa mikään ei ole kiellettyä. Kaikkea on yhtäläinen ja samanarvoinen lupa syödä sekä joulun ja uuden vuoden että uuden vuoden ja joulun välillä. Omien perusteettomien ruokarajoitusten (tunnetaan myös epäterveenä ruokasuhteena) tuominen ruokapöytäkeskusteluihin ei ole ikinä ok. Vaikkei jotain tavallisesti söisikään, sitä ei tarvitse muiden kuullen alleviivata. Ei varsinkaan ruokailutilanteissa eikä varsinkaan joulupöydässä.

5. Syömistä ei ansaita eikä kompensoida liikkumisella

Vaikka olisit syönyt tavanomaista enemmän joulun aikaan, se ei automaattisesti tarkoita joulukiloja, eikä se varsinkaan tarkoita, että niitä (kuvitteellisia) joulukiloja pitäisi lähteä erikseen kuluttamaan. Keho on sillä tavalla monimutkaisesti mutta hienosti rakennettu kokonaisuus, että se kyllä kompensoi juhlapyhien aikaiset muutokset ruokamäärissä ihan itsestään. Liikkua toki saa joulunakin, mutta ei pakon, rangaistuksen, kompensoinnin eikä varsinkaan vaa’an lukeman takia.

6. Syömistä ei ansaita eikä kompensoida syömättömyydellä

Joulun tavanomaista runsaampaa joulupöytää varten ei tarvitse säästellä syömisissään ennen joulua eikä sitä tarvitse kompensoida jälkikäteen syömättömyydellä (tästä aiheesta muuten kirjoitin vuosi sitten, löytyy täältä). Vaikka olisi jouluiltana syönyt ison aterian, nälkä saa ja kuuluukin olla taas seuraavana aamuna. Vaikka olisi pyhien aikana syönyt arjesta poikkeavalla tavalla ja runsaammin kuin yleensä, pyhien jälkeen ei tarvitse ”palata ruotuun”. Kehomme tarvitsevat päivittäin, ennen joulua, jouluna ja joulun jälkeen riittävästi täysipainoista ruokaa.

7. Jälkiruoka voi olla päivän tärkein ateria

Jälkiruoka ei korvaa täysipainoista ateriaa, mutta on tarpeellinen ja suositeltu lisä niin arkena kuin juhlanakin. Mitä sallitumpaa suklaan syöminen on 365 päivänä vuodessa, sitä vähemmän odotuksia ja latauksia suklaan syömiseen liittyy jouluna. Mitä sallitumpaa herkkujen syöminen on 365 päivänä vuodessa, sitä vähemmän hallitsemattomuuden tunnetta, syyllisyyttä ja itsensä soimaamista herkkujen syömiseen liittyy silloin, kun niiden syömiselle vihdoin antaa luvan.

Ruokarauha kuuluu kaikille

Me toivomme ruokarauhaa joulupöytiin erityisesti syömishäiriön näkökulmasta. Me toivomme, että eri vaiheissa syömishäiriönsä kanssa elävät voisivat kokea joulupöydässä istuvat rakkaat ja läheiset ihmiset turvallisiksi: sellaiseksi, jotka eivät ajattelemattomalla ja vastuuttomalla puheellaan vahvista syömishäiriöajatuksia ja -käyttäytymistä tai hidasta toipumistyötä.

Toivomme ruokarauhaa joulupöytiin syömishäiriön lisäksi myös vuosikymmeniä kehonsa, kokonsa ja painonsa kanssa kipuilleen ihmisen näkökulmasta. Toivomme, että kenenkään ei tarvitse kokea joutuvansa pyytelemään anteeksi olemassaoloaan ja syömistään kokonsa vuoksi, vaan voisi sen sijaan keskittyä nauttimaan yhdessäolosta ja joulun tunnelmasta. Vastuuton ruoka- ja kehopuhe kun on omiaan vahvistamaan kehonsa, kokonsa ja painonsa kanssa kipuilevan arvottomuuden tunnetta. Arvottomuuden tunteen vahvistaminen puolestaan varmistaa, että seuraavaakaan vuosi ei tule hänen ruoka- ja kehosuhteensa ja sitä kautta terveytensä näkökulmasta olemaan edellistä parempi.

Toivomme ruokarauhaa joulupöytiin oikeastaan ihan jokaisen tervettä ruoka- ja kehosuhdetta opettelevan kasvavan lapsen, nuoren ja minkä tahansa ikäisen ihmisen näkökulmasta. Vastuuton ruoka- ja kehopuhe opettaa pelkäämään ruokaa, syömistä, lihomista, lihavuutta ja omaa kehoaan. Me Syömishäiriöliitossa tiedämme, kuinka vahingollisia ja syvälle syöpyneitä yksittäisetkin vahingolliset kommentit voivat olla.

Toivomme ruokarauhaa jokaiseen joulupöytään, koska toisen ihmisen ruoka- ja kehosuhteen säröt, rypyt ja kipupisteet näkyvät vain harvoin ulospäin. Koskaan ei voi tietää, mitä toinen ihminen, iso tai pieni, vanha tai nuori, käy päänsä sisällä juuri nyt läpi.

Ruokarauhallista joulua!

Katri Mikkilä, asiantuntija (jälkiruoan uskollinen puolestapuhuja, joka syö suklaata mustana, maidolla, kylmänä, kuumana, miten sattuu, ennen joulua, jouluna ja joulun jälkeen), Syömishäiriöliitto – SYLI ry

Kuva: Denise Johnson, Unsplash

Arkistot

4 vastausta artikkeliin “Ruokarauhaa joulupöytään”

1. Enpä ole näin kannustavaa kirjoitusta asiasta koskaan aiemmin lukenut. Kiitos!

• Kiitos ihanasta palautteesta, niin kiva kuulla, että ollaan onnistuttu kirjoittamaan kannustavasti. Iloa jouluusi! <3

2. Erittäin hyvä teksti, antaa paljon ajattelemisen aihetta. On hötkähdyttävää, miten paljon meillä on ruokaan ja ruokailuun jollain tapaa liittyviä lausahduksia ja kommentteja, joita ei edes ajatella sen enempää. Kiitos tästä jutusta!

• Kiitos, ihana kuulla, että kolahti ja että tykkäsit. Kovin tarpeellinen oli tämä teksti ja aihe, on meidän eniten somessa reagoitu ja jaettu postaus ikinä!

Muita kirjoituksia samasta aiheesta