Tunteiden syöminen

3.12.2018

Jokainen meistä tunnesyö joskus. Ruoalla helpotetaan tunnekuohua, haetaan hetken hurmaa, palkitaan onnistumisista, haetaan ratkaisua ongelmatilanteissa, lohduttaudutaan ja otetaan irtiottoa arjen paineista. Ennen kaikkea sillä hallitaan ja tukahdutetaan hankalia tunteita. Useimmiten sellaisia, joille ei ole sijaa omassa arjessa.

Moni tunnesyömisestä kärsivä tuntee olevansa hukassa tunteidensa kanssa. Taustalla on useimmiten haasteita tai hankaluuksia kohdata omia tunteita sellaisenaan. Jos omat tunteet ovat vieraita tai ne tuntuvat liian voimakkailta tai hallitsemattomilta, niitä voi olla turvallisempaa tukahduttaa syömällä. Joskus tunteet voivat olla niin kiellettyjä tai hankalia, ettei niitä uskalla päästää pintaankaan. Kun mieli on levoton eikä ole keinoja huojentaa oloa, syöminen tarjoaa taas kerran oivan keinon ikään kuin kanavoida vaikeaa oloa johonkin konkreettiseen toimintaan. Ruoka tuo konkreettista lohtua.

Toiset meistä ovat tunteiden säätelyssään toiminnallisempia kuin toiset. Jos ei ole muita keinoja käsitellä vaikeita ajatuksia, hankalia tunteita tai voimakkaita kokemuksia, syöminen tarjoutuu keinoksi ylitse muiden. Tunneperäisen ylensyömisen perimmäinen tarkoitus on helpottaa omaa tukalaa oloa. Siinä pyritään syömällä tasaamaan omaa oloa, suitsimaan vaikeita ajatuksia ja sietämään epämiellyttäviä tunteita, kuten surua, jännitystä, ahdistusta, masennusta, tyhjää oloa, kateutta tai pettymystä. Joku syö vähentääkseen näiden tunteiden voimakkuutta, joku taas tukahduttaa ne kokonaan pois syömällä. Toisille itsensä syöminen ähkyyn asti on ainoa keino kokea turvallisuuden tunnetta, helpottaa oloa, rauhoittua tai hallita ahdistusta. Se on myös hyvinkin voimakas kehollinen kokemus, joka paitsi konkretisoi abstraktin ahdistuksen, myös syrjäyttää helposti mielen työpöydällä odottavat hankalat ajatukset. Toisinaan syömisellä täytetään psyykkistä tyhjiötä ja jotain sellaisia tarpeita, jotka eivät muuten ole tulleet kohdatuiksi.

Syömällä itsensä ähkyyn voi suojautua hetkeksi hankalilta tunnetiloilta, vaikeilta ajatuksilta tai kivuliailta muistoilta. Syömisen tuoma helpotus on kuitenkin vain väliaikainen. Syöminen ei kuitenkaan ratkaise varsinaista taustalla olevaa ongelmaa. Päinvastoin: tunnesyömisellä on taipumus pahentaa ongelmia, sillä toistuessaan se surkastuttaa muut oman olon helpottamiskeinot. Todellisuudessa vaikeat ajatukset, hankalat tunteet ja ahdistuksen aiheet eivät häviä mihinkään, vaikka itsensä söisi ähkyyn asti. Ähkyn jälkeen tilanne on edelleen sama ja syömistä edeltäneet tunteet ovat pian taas pinnalla; korkojen kera. Käsistä karannutta syömistä seuraavat useimmiten syyllisyys, häpeä, pettymys, itseinho ja morkkis.

Tunteitaan ei voi syödä pois. Päinvastoin, tunteisiinsa kannattaa tutustua, jos haluaa saada käsistä karkaavan tunnesyömisen talttumaan. Toistuva tunnesyöminen on saattanut kietoa syömisen ja tunteen niin voimakkaasti yhteen, että on vaikea edes erottaa tunnetta syömisestä. Opettelemalla tunnistamaan ja tuntemaan omat tunteensa ne voi kuitenkin oppia erottamaan.

Tunnesyömisen selättäminen käy parhaiten askel askeleelta. Tässä sinulle kolme askelmerkkiä, joilla voit aloittaa matkanteon tunnesyömisestä vapaaseen elämään.

  1. Ensimmäinen askel on tunnistaa, mitä tarvetta tunnesyöminen palvelee. Oletko allapäin ja kaipaat jotain lohtua, jolloin haet mielihyvää ruoasta? Tapahtuuko elämässäsi liian isoja asioita jolloin syöminen antaa sinulle keinon kanavoida tunteitasi? Yritätkö välttää tuntemasta jotain vaikeaa tunnetta ja siksi ahmit? Tilkitsetkö jotain psyykkistä reikää syömisellä? Kun tunnistat tunnesyömisen tarkoituksen, voit alkaa etsiä sille vaihtoehtoista toimintatapaa. Kun tunnesyöminen ei enää palvele tarkoitustaan, se menettää merkityksensä ja siitä voi vapautua.
  2. Toinen askel on tutustua tunteisiinsa ja uskaltautua tuntemaan ne. Voit opetella tunnistamaan tunteitasi ja nimeämään niitä sen sijaan, että syöt ne pois. Samalla myös tunteiden uhkaavuus pienenee. Tunteet ovat ennen kaikkea kehollisia: kuulostele, missä kohtaa tunne tuntuu. Takooko sydämesi, koska olet niin stressaantunut? Onko turhautunut ja levoton olosi kiukkua, joka etsii ulospääsyä? Oletko väsynyt, kyllästynyt ja siksi nälkäinen? Tunteilla on tärkeä merkitys – niiden tarkoitus on herättää sinut ja kiinnittää huomiosi. Anna niiden tulla ja kuuntele, mitä tunteesi haluavat kertoa sinulle.
  3. Kolmas askel on miettiä, mitä muuta voisit tehdä helpottaaksesi oloasi. Kaikki tunteemme eivät ole miellyttäviä, eikä niin ole tarkoituskaan. Toisinaan kuitenkin kaipaamme apua oloomme. Syöminen saattaa helpottaa hetkeksi, mutta pidemmällä tähtäimellä toistuva tunnesyöminen vie sinua vain syvemmälle ikävään noidankehään. Siksi on tärkeää löytää muita keinoja. Muistele, miten ennen rauhoituit, lohduttauduit tai sait laukaistua tukalaa oloasi? Olisiko joku keino sellainen, jota voisit kokeilla nyt? Kokeile esimerkiksi käydä kuumassa suihkussa, soita hyvälle ystävälle, kuuntele kovalla lempimusiikkiasi, lähde luonnon helmaan, kirjoita paperille ajatuksiasi tai maalaa tunteitasi ulos.

Muistathan kuitenkin, että tunteita ei voi koskaan hallita 100%:sesti – eikä ole mitään mieltä edes sitä yrittääkään. Olemme luotuja kokemaan kaikki tunteemme. Elämässä ei olisi väriä, ellei meillä olisi tunteita. Sen sijaan, että syöt pois tunteesi, pysähdy siis hetkeksi niiden äärelle ja uskaltaudu kuulemaan niiden viesti. Se vaatii uskallusta, rohkeutta ja luottamusta – mutta uskaltamalla kokea tunteitasi voit oppia jotain tärkeää itsestäsi ja elämästäsi.

Katarina Meskanen, syömishäiriöihin erikoistunut psykologi, PsyKat 

(Lisää Katarinasta: www.psykat.net)

Arkistot

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Muita kirjoituksia samasta aiheesta