”Älä pakota syömään.” – Nuorten ajatuksia koulujen ruokakasvatuksesta

25.3.2024

Oulussa järjestetyssä Nuorten foorumissa 18.10.2022 Syömishäiriöliiton koordinaattori Iiris Pitkäjärvi toteutti yläkouluikäisille sähköisen ruokakasvatusta käsittelevän kyselyn. Kyselyyn vastasi 119 nuorta. Kyselyssä selvitettiin, millaisena nuoret kokevat koulun ruokakasvatuksen ja ruokasuhteesta puhumisen opetuksessa.

Lähes puolet kyselyyn vastanneista nuorista koki, että koulussa ei puhuta riittävästi ruokakasvatuksesta, ruokasuhteesta ja ruokaympäristöstä. Noin puolet tai yli puolet vastanneista nuorista toivoi koulussa käsiteltävän nykyistä enemmän syömiseen liittyviä tunteita ja ajatuksia, ruoan kulttuurista ja sosiaalista merkitystä, erilaisia syömisen haasteita sekä ruoan alkuperää, tuotantoa ja eettisyyttä.

Tärkeinä nuoret pitivät myös koulun roolia sen käsittelyssä, että miten syömiseen liittyvät opitut käyttäytymis- ja ajatusmallit vaikuttavat kuten myös ruoka- ja laihdutusteollisuuden mainonnan ja markkinoinnin lukutaidon opettelua.

Kouluihin lisää puhetta ruoasta ja syömisestä

Nuorilta kerättiin myös vinkkejä, ideoita ja ajatuksia opettajille paremman ruokapuheen lisäämiseksi. Ylipäätään puhetta ruoasta ja syömisestä toivottiin enemmän.

Opettakaa näistä enemmän.

Puhuisi enemmän mikä on normaalia syömistä ja mikä ns ei normaalia.

Että syömishäiriöistä puhuttaisiin enemmän.

Kysy nuorilta, mitä he toivovat

Kyselyyn vastanneet nuoret jakoivat opettajille myös konkreettisia vinkkejä asian käsittelyyn. Vinkeistä paistaa läpi joustavuuden ja sallivuuden näkökulma kuten myös tarve konkreettiselle tiedolle ja tiedon varhaiselle jakamiselle.

Pitäisi puhua enemmän kaikki huomioiden ja esimerkiksi syömispäiväkirjat ei ole hyviä.

Pitäkää vaikka jotain pieniä tieto iskuja aina jossain välissä.

Puhutaan myös tunteista.

Muistutetaan, että ruoka on muutakin kuin vain ravintoarvoja.

Kertoa enemmän kouluruoan hyödyistä.

Puhutaan enemmän syömishäiriöistä ja kannustetaan kunnolliseen syömiseen, ei laihdutukseen.

Ei vain puhuisi mitä et saa syödä.

Aloitettaisiin aikaisemmin, vasta 9. luokalla sain itse syvempää opetusta, olisi ollu kiva saada vaikka 7. luokalla.

Älä pakota lapsia ja nuoria syömään väkisin

Nuoret nostivat vahvasti vastauksissaan esille ymmärryksen lisäämisestä kunkin ihmisen yksilöllisyydestä sekä sen, että suhde ruokaan voi olla ongelmallinen, jolloin teeman käsittely vaatii opettajalta erityistä sensitiivisyyttä.

Jokainen syö sen mitä jaksaa.

Kaikki ihmiset ei syö yhtä paljon.

Älä pakota syömään.

Ei saa pakottaa syömään, koska et ikinä voi tietää mitä taustalla piilee.

Jos ei tykkää ruuasta ei tarvitse syödä.

Ottakaa huomioon se että jollakin voi olla vaikeuksia ruoan kanssa joten älkää vähätelkö asiaa.

Lopuksi

Syömishäiriöliitto vinkkaa kaikille kasvatus- ja opetusalalla toimiville Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry:n monipuolisia verkkosivuja, jotka tarjoavat tietoa, menetelmiä ja erilaisia tilattavia materiaaleja parempaan ruokakasvatukseen.

Samoin suosittelemme Kehuva-hankkeen sivustoa ja maksutonta Kehuva-verkkokoulutusta eri alojen ammattilaisille tilanteisiin, joissa käsitellään ruokaan, syömiseen ja kehoon liittyviä teemoja.

Tekstissä julkaistut sitaatit ovat suoria lainauksia kyselyyn vastanneilta nuorilta.

Kuva: Hannah Tasker/Unsplash