Kysy meiltä

Mietityttääkö sinua jokin sellainen omassa tai läheisesi tilanteessa, johon et löytänyt vastausta sivultamme? Kysy meiltä suoraan, niin vastaamme kysymykseesi 5 arkipäivän sisällä.

Voit valita haluatko kysymykseesi yksityisen vastauksen sähköpostilla, vai saako kysymyksesi julkaista tällä sivustolla anonyymisti niin, että myös muut mahdollisesti samaa pohtivat voivat hyötyä kysymyksestäsi. Anonyymisti kysyessäsi sinun ei tarvitse jättää meille mitään yhteystietoja.

Huomaathan, että kysymysten tulee noudattaa turvallisemman kohtaamisen ohjeita – tarvittaessa moderoimme kysymyksiä ennen julkaisua, niin, että ne eivät sisällä esimerkiksi tarkkaa oirekuvausta tai lukuja.

Mitä oikein voi tehdä, kun on toipumassa syömishäiriöstä ja paino on alkanut nousemaan – nyt keho ahdistaa ja tuntuu, että mitkään vaatteet ei mahdu päälle.

Syömishäiriö voi vaikuttaa paljonkin kehon kokoon (voi toki olla myös vaikuttamatta, eikä paino kerro mitään esimerkiksi syömishäiriön vakavuudesta) ja tällöin myös toipumiseen liittyy yleensä kehon koon muutoksia. Paino on sellainen asia, joka voi terveessäkin kehossa vaihdella ja sen pientenkin muutoksien jatkuvasta seuraamisesta on helposti enemmän haittaa kuin hyötyä. Syömishäiriöstä toipuessa tulee vastaan monenlaisia tilanteita joihin täytyy löytää uudenlaisia toimintatapoja oireilun sijaan. Tämä voi tuoda mukanaan ahdistusta tai muita vaikeita tunteita ja siksi toipuminen vaatiikin myös rohkeutta. Rohkeutta kohdata nämä epämukavat tunteet ja tilanteet ja uskoa, että niistä selviää kyllä.

Muista siis, että sun keho on arvokas juuri sellaisena kuin se on tässä hetkessä ja ansaitsee arvostusta ja huolenpitoa. Me kaikki ihmiset muututaan niin sisäisesti kuin ulkoisestikin ajan mukana ja niin sen kuuluukin olla. Ja mitä vaatteisiin tulee – eikö vaatteiden tarkoitus ole sopia meille ennemmin kuin meidän sopia vaatteisiin? On siis ihan ok päivittää vaatekaappia sellaiseksi, että vaatteet sopivat omalle keholle. Jos syöt, liikut ja lepäät kehoasi kuunnellen on sen mahdollista asettua juuri sinulle sopivaan hyvinvointipainoon, jossa sekä kehosi, että mielesi voivat parhaiten. Tällöin varmasti hyvä olo näkyy myös ulospäin ja ne juuri sinulle sopivat vaatteetkin näyttävät entistäkin paremmalta!

Kuinka voisin hillitä jatkuvaa makeanhimoa ja syödä terveellisemmin?

Meillä ihmisillä on viisas keho, joka viestii meille monin tavoin monista asioista – ensisijaisen tärkeää olisikin pysähtyä miettimään, että miksi sinun tekee mieli sokeria ja herkkuja, mistä kehosi sinulle viestii?

Kyse voisi olla esimerkiksi energiavajeesta – usein voi käydä niin, että liian vähäinen syöminen päivän mittaan purkautuu erilaisina mielitekoina iltapäivän/illan aikana. Tätä pohtiessa on hyvä muistaa, että kaiken kokoiset kehot voivat olla nälissään ja viestiä siitä mieliteoilla – jos esimerkiksi jättää päivän mittaan aterioita väliin tai noudattaa jotakin tiukkaa tai turhan yksipuolista dieettiä se usein johtaa juurikin tällaisiin mieliteon hetkiin.

Vastaavasti kyse voisi olla myös mielihyvävajeesta – jos syystä tai toisesta tyydytämme nälkämme syömällä ruokaa, josta emme erityisemmin pidä, voi se aiheuttaa meille niin sanotun mielihyvävajeen. Tällöin syömämme ruoka ei tuottanutkaan odotettua mielihyvää (vaikka olisikin täyttänyt energiatarpeemme) jonka seurauksena alamme himoita ruokia, jotka tuottavat meille erityisen paljon mielihyvää (kuten esimerkiksi karkkia tai sokerisia herkkuja). Mielihyvävajeen kompensointi voi johtaa myös ylensyömiseen, erityisesti ollessamme stressaantuneita. Mielihyvävajeesta ja siihen liittyvästä syömisestä voit lukea lisää täältä. (Syömisestä saa nauttia – artikkeli)

Voisit myös pohtia, millaisia tunteita liittyy syömiseen tai makean himoa edeltäviin tilanteisiin? Voisiko herkkujen syöminen olla tapa, jolla on opetellut käsittelemään itselleen vaikeita tilanteita ja tunteita? Tällaista syömistä kutsutaan tunnesyömiseksi ja siitä voit lukea lisää esimerkiksi täältä. (tunnesyöminen -artikkeli)

Olipa syy mikä hyvänsä, sen tunnistaminen ja kohtaaminen on ensimmäinen askel asian ratkaisemiseksi. Toinen merkittävä seikka, johon voit vaikuttaa on oman ruokasuhteen tarkastelu. Terveellisessä ruokavaliossa on aina kyse kokonaisuudesta, johon kuuluu sisältyä monenlaisia ruokia – näin voidaankin ajatella, että kaikkia ruokia (myös karkkia ja herkkuja) on lähtökohtaisesti yhtäläinen lupa syödä, kuin muitakin ruokia. Usein jonkin tietyn ruoka- tai ravintoaineen kieltäminen tai rajaaminen nimenomaan altistaa sen ’himoitsemiselle’. Joustava suhtautuminen ruokaan ja ruoka-aineisiin puolestaan tukee kehon viestien kuuntelemista ja mahdollistaa näin tasapainoisen ja nautintoa tuottavan ruokasuhteen.

Hei, kärsin ahmintahäiriöstä ja viimeisen kuukauden aikana ahmintaa on tapahtunut lähes joka päivä. Kuukautiset ovat olleet epäsäännölliset, mutta nyt on jo kulunut kaksi viikkoa päivämäärästä, kun ne olisi pitänyt olla. Voiko ahmintahäiriö siis häiritä kuukautiskiertoa tai poistaa kuukautiset kokonaan? (Kysymystä moderoitu turvallisemman kohtaamisen ohjeiden mukaiseksi)

Hei!

Syömishäiriöoireilu on usein moniulotteisempaa, kuin äkkiseltään osaisi ajatella. Kuvaat, että kohdallasi oireilu on ahmintaa, jota on nyt tapahtunut usein. Pohtisinkin sitä, millaista ruokailusi on niinä hetkinä, kun et ahmi? Annatko itsellesi luvan syödä, kun olet nälkäinen? Onko sinulla säännöllinen ruokarytmi? Miten suhtaudut erilaisiin ruoka-aineisiin, sallitko itsellesi herkkuja vai rajoitatko omaa syömistäsi niinä hetkinä? Erityisesti tämänkaltaiset ruokailua rajoittavat toimintatavat voivat vaikuttaa kuukautisten esiintymiseen. Kuukautiset ovat kehon herkkä mekanismi, johon kaikki tällainen toiminta vaikuttaa – toisaalta niihin voi vaikuttaa myös moni muukin asia. Pääasiassa voidaankin ajatella niin, että jos kuukautisissa tapahtuu jokin selkeä muutos, on syytä hakeutua terveydenhuoltoon, jotta muutoksen syy voidaan asianmukaisesti selvittää ja siihen voidaan tarjota tarvittava tuki.

Lähetä kysymyksesi

Kysymykset julkaistaan sivustolla anonyymisti, jos julkaisuun annetaan lupa. Kysymyksiä voidaan tarvittaessa moderoida niin, että ne vastaavat meidän turvallisemman kohtaamisen ohjeita.

Lähetämme vastauksen sähköpostiisi tai tiedon siitä, kun kysymykseesi on vastattu.
    Sähköpostiosoitteen jättäminen on vapaaehtoista

Kyllä

* Tähdellä merkityt kohdat ovat pakollisia.