Toimintaa

Tältä sivulta löydät koottuna Syömishäiriöliiton tarjoamat tukipalvelut syömishäiriötä sairastaville ja oireileville; kaikille keho-, ruoka- ja liikuntasuhdettaan pohtiville. Osa tukimuodoista on avoinna myös sairastuneiden läheisille.

Alta voit tutustua tarkemmin eri tukimuotoihimme. Huomaathan, että kasvoittain tapahtuvan tuen osalta toimintojen yhteydessä on mainittu erikseen missä kaikkialla kyseistä tukea on tarjolla. Verkkomuotoinen tuki on avointa kaikille ja siihen voi osallistua mistä tahansa. Kaikessa Syömishäiriöliiton toiminnassa ovat käytössä turvallisemman kohtaamisen ohjeet. Näihin ohjeisiin kannattaa tutustua ennakkoon ja jos huomaat niitä rikottavan, voit aina kertoa asiasta työntekijälle tai vapaaehtoiselle, niin puutumme tilanteeseen.

Täällä pääset tutustumaan kunkin toimintaympäristön saavutettavuuteen ja toimintaohjeisiin mukaan tullessasi.

Tutustumis-/kartoitustapaamiset

Koetko, että et oikein itsekään tiedä, että mistä voisi olla sinulle apua tai mihin olisit valmis? Tutustumis- ja kartoitustapaamiset ovat ammatillisesti ohjattu tukimuoto, jossa tapaat Syömishäiriöliiton työntekijää kasvottain tai etäyhteyksillä 1-3 kertaa ja käytte yhdessä läpi sinun tilannettasi ja pohditte minkälaisesta avusta juuri sinä voisit hyötyä ja mistä tällaista apua voisi löytyä. Tutustumis- ja kartoitustapaamisen voi varata itselleen oman alueen työntekijältä tai jos tulet alueelta, jolla ei ole Syömishäiriöliiton järjestämää toimintaa voi tapaamisen varata tukipalvelukoordinaattorilta. Tutustumis- ja kartoitustapaamiseen voi tulla myös yhdessä läheisen tai tukihenkilön kanssa.

Sisä-Suomi: Aluekoordinaattori Tuija Luhtala, p. 045 2010 808/

Itä- ja Kaakkois-Suomi: Aluekoordinaattori Jenni Värjö, p.045 210 6053/

Pohjois-Suomi: Aluekoordinaattori Hilla Nuorala, p.040 841 4882/

Muut: Tukipalvelukoordinaattori Johanna Stauffer, p.040 520 1494/

Kysy meiltä -palsta

Kysy-meiltä palstalta löysät muiden aiemmin kysymät kysymykset ja voit esittää uusia itseäsi mietityttäviä kysymyksiä syömishäiriöön, ruoka-, keho- tai liikkumissuhteeseen liittyen. Voit valita haluatko kysyä kysymyksesi täysin anonyymisti ja saada vastauksen täällä nettisivuilla, vai haluatko kysyä yksityisesti ja jättää meille sähköpostiosoitteesi, jolloin saat vastauksen kysymykseesi sähköpostitse. Voit kysyä asioita omasta tilanteestasi, läheisesi tilanteesta tai muusta syystä mietityttäviä. Syömishäiriöliiton työntekijät vastaavat kysymyksiin 5 arkipäivän sisällä kysymyksen jättämisestä.

Kysy meiltä – palstalle pääset täältä.

Tukipuhelin numerossa 02 251 9207

Tukipuhelin päivystää

ma 9-15

ke 15-17

to 11-15

Tukipuhelin on tarkoitettu esim. tilanteisiin, joissa:

• mietit, onko oma tai läheisen suhde ruokaan tai omaan kehoon kunnossa
  • sinä tai läheisesi sairastaa tai on toipumassa syömishäiriöstä
  • oireilet, mutta et ole uskaltanut kertoa kenellekään
  • mietit, mistä saisi apua tai miten hakeutua hoitoon
  • olet ammattilainen, mutta kaipaat lisätietoa tai pohdintatukea syömishäiriöteemoihin liittyvissä asioissa

Kysymyksiin lääkityksestä, tai hoidon tai ravitsemussuunnitelman sisällöstä emme valitettavasti voi ottaa kantaa.

Tukipuhelimeeen vastaavat Syömishäiriöliiton työntekijät. Soittaminen on paikallisverkkomaksua lukuun ottamatta maksutonta.

SYLI-chat

Askarruttaako syöminen, ruoka tai liikunta? Onko oma tai läheisen kehosuhde vinksallaan? Onko sinulla syömishäiriö tai epäiletkö, että sinulla voisi olla syömishäiriöoireilua?

SYLI-chatissä pääset juttelemaan näistä ja monista muista mielessä myllertävistä ajatuksista ja tunteista porukalla, turvallisessa ilmapiirissä.
Keskustelua luotsaavat syömishäiriön kokeneet vapaaehtoiset.

SYLI-chatit Tukinetissä:
keskiviikkoisin klo 18-19.30
perjantaisin klo 14-15.30

Chattiin osallistuminen edellyttää kirjautumista Tukinetin sivulle. Voit luoda tunnuksen osoitteessa Tukinet.net. Rekisteröityminen on kevyt, eikä vaadi esim. sähköpostitunnistetta.

Discordin keskustelukanavat

Syömishäiriöliiton verkkotuki ja etäryhmät järjestetään pääsääntöisesti discord-palvelimellamme. Discordista löydät myös aina avoimet vertaistuelliset keskustelukanavat, joissa voit vapaasti osallistua keskusteluun itse valitseminasi ajankohtina. HUOM! Avoimien keskustelukanavien moderointi tapahtuu ajoittain viiveellä, joten keskustelun turvallisuutta kaikkina aikoina ei voida täysin taata.

Discordin käyttö vaatii sähköpostirekisteröitymisen, mutta sähköpostiasi ei jaeta muille käyttäjille. Palvelimen käyttö on siis mahdollista täysin anonyymisti. Täällä pääset liittymään mukaan Syömishäiriöliiton discord-yhteisöön ja avoimeen keskusteluun (linkki avautuu uuteen välilehteen).

Työntekijä vastaa -chat

Keskiviikkoisin klo 14-15

Ryhmämuotoinen chat Syömishäiriöliiton Discord-palvelimella työntekijä-vastaa kanavalla

Voit tulla mukaan kysymään itseä mietityttävistä asioista liittyen omaan tai läheisen ruoka- keho- ja liikuntasuhteeseen, sairastumiseen, oireiluun tai toipumiseen.

Discordiin rekisteröidytään käyttäen sähköpostia (ei näy muille käyttäjille) ja alustalla toimitaan nimimerkkiä käyttäen. Työntekijä vastaa – chattiin voi halutessaan osallistua täysin anonyymisti.

Tästä linkistä pääset liittymään Syömishäiriöliiton Discord-palvelimelle (aukeaa uudelle välilehdelle).

Yksilöllistä tukea Toivo-sovelluksessa

Toivo-sovelluksessa tarjolla on yksilöllistä vertaistukea niin oireileville, sairastuneille kuin läheisillekin koulutetuilta vapaaehtoisilta.

Toivo-sovellus on OLKA-toiminnan ylläpitämä maksuton sovellus, jonka voi ladata puhelimeen sovelluskaupasta tai käyttää suoraan selaimella (täältä löydät lisätietoa Toivo-sovelluksesta ja OLKA-toiminnasta). Sovelluksessa toimitaan anonyymisti nimimerkin kanssa ja sieltä voit etsiä vertaistukijoita järjestökohtaisesti tai erilaisilla asiasanoilla – Syömishäiriöliiton  koulutetut vapaaehtoiset löytyvät Syömishäiriöliiton alta tai vaihtoehtoisesti syömishäiriö-asiasanalla vertaistukijoista. Kaikki viestit kulkevat sovelluksen kautta, eivätkä kenenkään yhteystiedot vaihda omistajaa.

Toivo sovellus on aina auki ja tukea voi etsiä itselleen sopivana hetkenä -vertaistukijan profiilista näkee millaisella aikataululla voi odottaa vastausta.
Tästä pääset Toivo-sovelluksen selainversioon.

Kahvihetket

Kahvihetket ovat ammatillisesti ohjattua matalan kynnyksen avointa toimintaa kaikille, joita keho tai syöminen mietityttää. Olit sitten sairastunut, toipunut tai läheinen. Meille et tarvitse lähetettä tai diagnoosia. Kahvihetkiin voi osallistua koko ajan tai tulla vain pistäytymään. Jokainen kävijä voi itse päättää paljonko haluaa itsestään ja omasta tilanteestaan muille jakaa. Kahvihetkissä on tarjolla kahvia ja pientä syötävää, jokainen voi itse valita mitä ja paljonko haluaa ottaa, eikä asiaa kommentoida.

Kahvihetket järjestetään seuraavasti

TI klo 15-17 TAMPERE

ja aina parittomina viikkoina:

TI klo 15-17 KUOPIO, klo 14-16 OULU

TO klo 13-15 KUOPIO

Tarkemmat osoitteet ja ohjeet saapumisesta löydät sekä tapahtumakalenterista, että tilojen esittelystä.

Avoimet vertaistukiryhmät sairastuneille ja toipuville

Syömishäiriöliiton järjestämät avoimet vertaistukiryhmät ovat aina koulutettujen vapaaehtoisten ohjaamia. Vertaisryhmä tarjoaa vertaistukea syömishäiriöön sairastuneille sekä syömisellä tai kehosuhteellaan oireileville. Mitään diagnooseja ei vaadita: osallistumiseen riittää kokemus siitä, että nämä asiat mietityttävät tai koskettavat itseä. Vertaisryhmässä vaihdetaan ajatuksia ja kuulumisia muiden samankaltaisessa tilanteessa olevien kanssa. Ryhmässä on aina lupa myös olla vain hiljaa ja kuunnella.

Tällä hetkellä Syömishäiriöliiton vertaistukiryhmiä järjestetään DISCORDISSA, KAJAANISSA, ROVANIEMELLÄ, RAAHESSA ja KUOPIOSSA. Tarkemmat tiedot näistä ryhmistä löydät tapahtumakalenterista. Avoimia vertaistukiryhmiä järjestävät myös jäsenyhdistyksemme – näistä löydät lisätietoa heidän omilta sivuiltaan – Etelän-SYLI(aukeaa uuteen välilehteen), Lounais-Suomen-SYLI (aukeaa uuteen välilehteen), Sisä-Suomen SYLI (aukeaa uuteen välilehteen) ja Pohjanmaan-SYLI (aukeaa uuteen välilehteen)

Tunnesyömisen/ahmintatyyppisesti oireilevien vertaisryhmät

Ahmintatyyppisesti oireilevien vertaisryhmät ovat nimensä mukaisesti vertaistukiryhmiä ahmintatyyppisesti oireileville. Ryhmään osallistuminen ei vaadi mitään diagnooseja, osallistumiseen riittää kokemus siitä, että nämä asiat mietityttävät tai koskettavat itseä. Vertaisryhmässä vaihdetaan ajatuksia ja kuulumisia muiden samankaltaisessa tilanteessa olevien kanssa. Ryhmässä on aina lupa myös olla vain hiljaa ja kuunnella.

Ahmintatyyppisesti oireilevien vertaisryhmä kokoontuu TAMPEREELLA, parittomien viikkojen keskiviikkoina klo 17-18.30. Lisätietoa ryhmästä löydät tapahtumakalenterista ja sinne saapumisesta täältä.