Ammattilainen sairastuneen ja heidän läheistensä tukena

Tältä sivustolta löydät tukea siihen, miten ammattilaisena kohdata ja tukea syömishäiriöön sairastuneita, sekä heidän läheisiään.

Löydät myös tietoa ja tukea oman keho- ja ruokasuhteesi tarkasteluun.

KEHUVA

KEHUVA on eri alojen ammattilaisille suunnattu lähestymistapa ruokaan, syömiseen ja kehoon liittyvien teemojen tarkasteluun. KEHUVA-lähestymistapa kehitettiin aluperin STM:n terveyden edistämisen määrärahasta rahoitetussa kolmevuotisessa (2017-2019) KEHUVA-hankkeessa (Kehonkuva hyvinvoinnin perustana).

Mikä on KEHUVA?

KEHUVA-lähestymistapa on tarkoitettu eri alojen ammattilaisille tilanteisiin, joissa käsitellään ruokaan, syömiseen ja kehoon liittyviä teemoja. Lähestymistavassa työskennellään kolmen suhteen äärellä: suhde itseen, suhde kehoon ja suhde ruokaan. Lähestymistapa pohjautuu mm. ruokasuhteen viitekehykseen ja myönteisen kehonkuvan teoriaan.

KEHUVA-lähestymistavan ytimessä

KEHUVA-lähestymistavassa yhdistetään erilaisia ruokaan, syömiseen, kehonkuvaan ja itsearvostukseen kohdistuvia työtapoja ja menetelmiä. Keskeistä kaikessa tekemisessä on nähdyksi ja hyväksytyksi tulemisen kokemus sellaisena kuin on.

Keskeisiä käsitteitä ovat itsearvostus ja itsemyötätunto, ruokasuhde, myönteinen kehonkuva, keholähtöinen syöminen ja ravitsemusymmärrys.

KEHUVA-verkkokoulutus

KEHUVA-verkkokoulutuksessa

• tutustutaan KEHUVA-työotteeseen ja sen toiminnallisiin menetelmiin
  • harjoitellaan omakohtaisesti tunnistamaan ja tiedostamaan suhdetta syömiseen ja omaan kehoon
  • tarkastellaan, miten kehonkuva, ruokasuhde ja itsearvostus ovat yhteydessä toisiinsa.
  • pohditaan, miten ruoka- ja kehosuhteen omakohtainen tiedostaminen voi siirtyä voimavaraksi ammatillisiin kohtaamisii

Verkkokoulutukseen pääset tästä.

Videosarja ammattilaisille

Rasmus Isomaa on Syömishäiriöliiton puheenjohtaja ja syömishäiriöiden hoitoon erikoistuneen Fredrika-klinikan toiminnanjohtaja.

Miten syömishäiriöitä pitäisi hoitaa? Mikä siinä on tärkeää?

Miksi ei voida hoitaa erikseen psyykkistä ja somaattista puolta?

Mitä ammattilaisen olisi hyvä ymmärtää syömishäiriötä sairastavan kohtaamisesta?

Mikä on painokontrollin rooli syömishäiriön hoidossa?

Miten läheiset tulisi ottaa mukaan hoitoon?

Miten läheisiä tulisi tukea?

Ammattilaisen keho- ja ruokasuhde

Omaan keho- ja ruokasuhteeseen tutustuminen on jännittävä matka omaan itseen. Jos olet ammattilainen, jonka työhön edes jollakin tavalla liittyvät ruoka, syöminen, syömishäiriöt tai kehollisuus, on näiden aiheiden pohtiminen varmasti antoisaa ja hyödyllistä.

Alta löytyvällä videosarjalla Sanna Talvia avaa käsitteitä ja oman keho- ja ruokasuhteeseen perehtymisen merkitystä ja työkaluja. Sanna Talvia on ravitsemus- ja kasvatustieteilijä, yliopistonlehtori ja yksi Kehuva-lähestymistavan kehittäjistä.

Mitä ovat keho- ja ruokasuhde?

Miksi oman keho- ja ruokasuhteen käsitteleminen ammattilaisena on tärkeää?

Onko omaan keho- ja ruokasuhteeseen tutustuminen tärkeää, jos ei tee työtä syömishäiriöiden parissa?

Tarkoittavatko ongelmat keho- tai ruokasuhteessa sitä, että minulla olisi syömishäiriö?

Millaista keho- tai ruokasuhdetta tulisi tavoitella?

Mistä voi lähteä liikkeelle? Miten keho- ja ruokasuhteen teemoja voi käsitellä?