Kumppanin syömishäiriö parisuhteen kolmantena pyöränä

Halaus raskaana olevalle naiselle
25.3.2024

Kun kumppani sairastuu, vaikuttaa se parisuhteeseen ja sen molempiin osapuoliin. Vaikea sairaus vaikuttaa niin kumppanin omaan jaksamiseen ja mielialaan kuin parisuhteen tunnevuorovaikutukseen ja rooleihin.

Kumppanin sairaus on lähes aina kriisi kaikille suhteen osapuolille.

Kriisi pysäyttää arjen ja asettaa suhteen uuteen elämäntilanteeseen. Sairauden aiheuttama kriisi voi viedä parin kauemmaksi toisistaan. Toisaalta kriisistä voi selvitä entistä vahvempina yhdessä.

Syömishäiriö parisuhteessa

Syömishäiriö on mielenterveyden häiriö, joka vaikuttaa hyvin konkreettisesti myös kehoon. Siksi voi olla vaikeaa hahmottaa sitä, mistä sairaudessa oikeastaan on kyse. Epävarmuus on tunteena todella hankala sietää, ja saattaa herättää meissä turhautumista, pettymystä ja jopa yksin jäämisen kokemuksen.

Oma tai kumppanin sairaus saattaa herättää myös syyllisyyttä ja häpeää.

Sairauden aiheuttamat vaikeat tunteet

Kaikki nämä epämukavat tunteet ovat normaaleja hankalassa tilanteessa. Toisen syömishäiriö paitsi herättää huolta, voi hankaloittaa yhteistä arkea ja olemista. Syömishäiriö voi esimerkiksi vaikeuttaa läheisten tapaamista tai vaikkapa sitä, mitä voimme tehdä yhdessä tai kavereiden kanssa. Silloin on tärkeää erottaa, että itsessä heräävät ärtymyksen ja jopa vihan tunteet kohdistuvat oman kumppanin sijaan nimenomaan sairauteen ja siihen, mitä sairaus aiheuttaa.

Erityisesti mielenterveyden häiriöiden kohdalla voi olla vaikeaa erottaa, milloin mikäkin asia johtuu sairaudesta. Siksi kenenkään ei pitäisi jäädä vaikeiden tunteiden kanssa yksin, vaan pyrkiä hakemaan apua riittävän ajoissa niin itselleen kuin parisuhteeseenkin.

Puhuminen vähentää väärinkäsityksiä

Vaikeasta tilanteesta ja omista tunteista sekä kokemuksista puhumisen merkitys korostuu tilanteessa, missä molempien voimavaroja kuluu myös sairaiden kanssa pärjäämiseen. Selviytymiskeinomme ovat erilaiset, ja sen ymmärtämiseksi tarvitaan puhetta. Vain avoimella puheella omista tarpeista ja toiveista, silloinkin, kun saatamme pahoittaa toisen mielen, voidaan varmistaa, että molemmat ymmärtävät, miten toinen ajattelee ja miksi toimii niin kuin toimii.

Vain puhumalla voimme välttyä väärinkäsityksiltä ja vääriltä olettamuksilta.

Aina ei tarvitse jaksaa olla vahva ja kannatella

Niin sairastuneen kuin kumppaninkaan ei tarvitse olla koko ajan vahva tai kannatella toista. Vaikeassakin tilanteessa jokaisella on oikeus pitää huolta omien voimavarojen riittävästä säilymisestä. Jokaisella on oikeus kokea mielihyvää, tavata läheisiään ja iloita elämän kauniista ja hauskoista puolista.

Laura Huuskonen, asiantuntija

Parisuhdekeskus Kataja ry

Webinaari

”Kun puoliso sairastaa syömishäiriötä” torstaina 16.2.2023 klo 17-19 Zoomissa. Ei ennakkoilmoittautumisia, mukaan tästä.

Webinaarista tulee tallenne Syömishäiriöliiton YouTube-kanavalle.

Parisuhdekeskus Katajan Youtube -kanavalla on parisuhde ja sairaus -teemaisia videoita joita pääset katselemaan tästä.

Parisuhdekeskus Katajan verkkosivuilta löytyy eri toimijoiden tarjoamia parisuhteen palveluita tästä.

Tietoa Syömishäiriöliiton läheisille suunnatusta toiminnasta täältä.