Syömishäiriö ei ole lihavuuden vastakohta

Kuvassa ihminen katsomassa puhelinta kuulokkeet korvilla ja pitelemässä toisella kädellä päätään.
25.3.2024

Osallistuin eilen 30.3.2022 SOSTEn järjestämään tilaisuuteen, jossa pohdittiin elintarvikkeiden terveysperusteista veroa.

Tilaisuudessa puhuttiin mm. kansan tietoisuuden lisäämisestä ja asenteiden muuttamisesta terveysperusteiseen veroon liittyen. Nostin siinä kohtaa esiin, että kansalaisille viestimisessä on syytä varoa lihavuuskauhistelua ja lihavuudella pelottelua, koska näiden tiedetään lisäävän lihavuuden stigmaa, jolla puolestaan tiedetään olevan haitallisia vaikutuksia ihan kaikenkokoisille ihmisille.

Kommenttini kuitattiin muistuttamalla, että nyt puhutaan ruokaympäristön muutoksesta. Kyllä, niin puhutaankin, mutta puhuttiin myös kansalaisille viestimisestä. On mielestäni aika tekopyhää väittää, että stigmanäkökulmaa ei tässä keskustelussa tarvittaisi.

No, ei siinä vielä kaikki. Kierrokset nousi tappiin vasta seuraavassa käänteessä.

Syömishäiriöt ja terveysperusteinen elintarvikevero

Homma lähti siitä, kun kansanedustaja Mia Laiho muistutti syömishäiriöiden yleistyneen ja miten syömishäiriönäkökulma on elintarvikkeiden terveysperusteisesta verosta puhuttaessa tärkeä huomioida (jee, hyvä Mia!).

Tämä kuitattiin vähättelevillä tokaisuilla siitä, että ”meillä on nyt kuitenkin tässä ne x miljoonaa ylipainoista”. Tunnistatte ehkä tyylin: ”meillä on tässä vähän isompiakin ongelmia että katsotaan sitä syömishäiriöasiaa sitten, kun on ensin saatu ratkaistua tämä”.

Keskusteluosiossa kompattiin kuittia myötäilemällä että juu on tosiaan ”ylipaino isompi ongelma kuin alipaino”.

Päättäjät: ajantasaistakaa tietoanne syömishäiriöistä ja lihavuudesta

Tiedoksi: SOSTElle, STM:lle, päättäjille ja jokaiselle terveyden ja hyvinvoinnin asiantuntijaksi itseään nimittävälle, jonka ymmärrys sekä lihavuudesta että syömishäiriöistä on näin ummehtunutta:

• Syömishäiriö ei ole lihavuuden vastakohta.
  • Syömishäiriöön sairastunut on todennäköisemmin lihava kuin laiha.
  • Lihavuudesta ei voida puhua ottamatta huomioon lihavuuden stigmaa eikä lihavuudesta voida puhua puhumatta syömishäiriöistä.

Entä jos onkin niin, että nämä ovat juuri ne näkökulmat, jotka on syytä huomioida, jotta
a) toivomanne terveysperusteinen elintarvikkeiden verotus voi toteutua?
b) se todella edistää kansanterveyttä?

Katri Mikkilä
asiantuntija