Syömishäiriön sairastaminen ja seksuaalinen halukkuus

mustalla taustalla valkoinen alue, jolla tekstiä
24.2.2022
Syömishäiriön sairastaminen voi vaikuttaa käsitykseen seksuaalisuudesta ja seksiä kohtaan koetusta mielenkiinnosta monin tavoin. Kaikkien ei tietenkään tarvitse olla kiinnostuneita seksuaalisuudesta, seksistä, harrastaa seksiä itsensä tai toisten kanssa, mutta:
mitä jos syömishäiriö on sekoittanut käsityksen omasta seksuaalisuudesta ja seksiin liittyvistä haluista/tarpeista niin hyvin, että sitä ajattelee olevansa elämään tyytyväinen ilman seksuaalista intiimiyttä itsen tai toisten kanssa? Tällainen uskomus voisikin siis olla syömishäiriön mahdollistama ja hidastaa toipumista

Seksuaalisen halukkuuden heikentyminen

• Syömishäiriötä sairastavilla on keskimääräistä enemmän seksuaalisen halun heikentymistä, mikä voi vaikuttaa myös parisuhteen laadun heikkenemiseen tai kiinnostukseen muodostaa romanttisia tai intiimeitä ihmissuhteita.
  • Noin 75 %:lla syömishäiriötä sairastavista on seksuaalisuutta haluttomuutta ja yli puolella seksuaalisuuteen liittyvää ahdistuneisuutta sekä noin 50 % elää ilman kumppania.
  • Miehillä ilmenevä syömishäiriöoireilu sisältää naisten syömishäiriöoireilua tyypillisemmin anabolisten steroidien käyttöä, joka voi vaikuttaa seksuaalitoiminnan häiriintymiseen.
  • Syömiskäyttäytymisen, ruokahalun ja sukupuolihormonien välillä on havaittu yhteyksiä.

Mites ruokapuoli?

Oman seksuaalisuuden käsittämiseen ja seksuaalisen halukkuuden heräämiseen liittyy keho- ja minäsuhteen asioita eikä niitä ole tarkoitus vähätellä, mutta jos kiinnitetään huomio hetkeksi ruokapuoleen niin eikös vaan, että syömishäiriöstä toipumiseen tarvitaan syömiskäyttäytymisen muuttumista ja ravitsemustilan elpymistä? Nämä taas vaikuttavat mm. seksuaalisen halukkuuden heräämiseen.

Seksuaalisuuden ulottuvuutta ei tarvitse pitää itselleen merkittävämpänä toipumisessa, mutta: mitä jos syömishäiriöstä toipuminen ei ole vielä edennyt syömisen muutosten suhteen tilanteeseen, joka mahdollistaisi elimistön toimintamekanismien puolesta myös seksuaalisen kiinnostuksen ja halujen heräämisen?

Rehellisyys itseä kohtaan (?) ruokapuolen asioissa voi jeesata myös seksuaalisuuteen liittyvien tuntemusten ja ajatusten käsittelyssä syömishäiriöstä toipuessa.

Anna Penttilä
viestintäkoordinaattori