Kannanotto: Syömishäiriötä sairastavat nuoret ansaitsevat parempaa hoitoa

25.3.2024

Syömishäiriöliitto otti Etelän SYLI ry:n kanssa kantaa Helsingin Sanomissa syömishäiriötä sairastavien nuorten hoidon järjestämiseen HUS:in alueella.

Helsingin Sanomat 20.10.2023:

Syömishäiriötä sairastavat nuoret ansaitsevat parempaa hoitoa

Helsingin Sanomat kirjoitti syömishäiriötä sairastavien puutteellisesta hoidosta Husin alueella (HS 15.10.). Ei lienee liioiteltua sanoa, että hoitoa tarvitsevat syömishäiriötä sairastavat nuoret jätetään usein heitteille.

Syömishäiriöoireilu on nuorten keskuudessa suuressa kasvussa. Tuoreen kouluterveyskyselyn mukaan lähes joka neljännellä 8.–9.-luokkalaisella on riski sairastua syömishäiriöön. Tätä tietoa vasten erikoissairaanhoidon toimimattomuutta on vaikea ymmärtää. Toimimaton hoidon järjestäminen ja tiedon puute syömishäiriöistä usein pahentavat oireilua sen sijaan, että hoidossa kyettäisiin pitkäjänteisesti lievittämään oireilua ja tukemaan toipumista.

Syömishäiriö on sairaus, josta ei toivuta punnitusten avulla. Kuitenkin suurin osa olemassa olevasta erikoissairaanhoidosta on sidottu painoon, ja psyykkiset oireet sivuutetaan hälyttävän usein. Syömishäiriöihin liittyy lähes poikkeuksetta ahdistusta ja masennusta sekä muuta rinnakkaisoireilua. Ei ole mahdollista hoitaa ensin syömishäiriötä pois alta ja keskittyä vasta sen jälkeen nuoren muihin oireisiin. Hyvässä ja toimivassa hoidossa nuorta hoidetaan kokonaisuutena.

Syömishäiriöliitto jäsenyhdistyksineen kouluttaa vuosittain yli 10 000 ammattilaista syömishäiriöiden parempaan tunnistamiseen ja syömishäiriötä sairastavien kohtaamiseen sekä tarjoaa tukea tuhansille syömishäiriötä sairastaville ja heidän läheisilleen. Kolmannen sektorin toiminta ei voi kuitenkaan vastata osaavien ammattilaisten kouluttamisesta tai korvata hoitoa. Riittävää hoitoa ei ole se, että hoitotaho lähettää syömishäiriöön sairastuneen erikoissairaanhoitoa vaativan henkilön ravitsemussuunnitelman kera vertaistukiryhmään.

Esitämmekin nyt vetoomuksen Husin toiminnan organisoinnista päättäville henkilöille: turvatkaa järjestelmän toimivuus, jotta jokainen mielenterveyden haasteiden vuoksi erikoissairaanhoitoon päätyvä nuori saisi parasta mahdollista apua. Tiedämme, että kun nuori päätyy psykiatriseen erikoissairaanhoitoon, on usein moni asia mennyt tunnistamisessa, varhaisessa puuttumisessa ja hoitoketjussa pieleen. Meillä ei ole varaa menettää yhtäkään nuorta syömishäiriön vuoksi.

Kirsi Broström, toiminnanjohtaja, Syömishäiriöliitto
Saila Hurme, puheenjohtaja, Etelän SYLI ry