Kannanotto: Terveydenhuoltoalan koulutusten syömishäiriöopetuksessa isoja puutteita

25.3.2024

Syömishäiriöliitto otti kantaa Helsingin Sanomissa terveydenhuoltoalan koulutusten syömishäiriöopetukseen.

Helsingin Sanomat 11.9.2023:

Syömishäiriöt tunnistetaan terveydenhuollossa huonosti – Terveydenhuoltoalan koulutusten syömishäiriöopetuksessa on isoja puutteita

Juuri valmistuneen pro gradu -tutkielman (Laura Kulikoff 2023) mukaan terveydenhuoltoalalle valmistuvat kokivat osaamisensa syömishäiriöistä puutteelliseksi. Keskeisimmiksi puutteiksi osaamisessa nousivat syömishäiriöiden tunnistaminen ja puheeksi ottaminen sekä hoitoketjujen puutteellinen tuntemus.

Tutkimustulos on hälyttävä, mutta ei yllättävä, kun tiedetään, että vain kolmannes syömishäiriöistä tunnistetaan terveydenhuollossa ja vain joka viides sairastavista ohjautuu hoitoon (Yasmina Silén 2021). Tunnistamisen puutteita on erityisesti tilanteissa, kun oireiluun ei liity laihtumista tai painoindeksin mukaista alipainoisuutta.

Syömishäiriöiden varhainen tunnistaminen ja hoitoonohjaus ehkäisevät sairauden pahenemista ja parantavat toipumisennustetta. Syömishäiriöön sairastuneen on usein itse vaikea ymmärtää avuntarvettaan. Ilman terveydenhuollossa tapahtuvaa tehokasta tunnistamista syömishäiriötä sairastavia on mahdotonta auttaa ajoissa.

Perusterveydenhuolto on erityisen tärkeässä asemassa syömishäiriöiden tunnistamisessa ja lieväksi luokiteltujen syömishäiriöiden hoidossa. Jos perusterveydenhuollossa ei ole riittävää osaamista, yhä useampi syömishäiriö etenee tilanteeseen, jossa tarvitaan kallista ja pitkäkestoista erikoissairaanhoitoa.

Syömishäiriöiden erityispiirteet (muun muassa sairaudentunnottomuus, moniammatillisen avun tarve) ja vakavuuden huomioiden on ensiarvoisen tärkeää kehittää terveydenhuoltoalalle valmistuvien osaamista syömishäiriöistä, ja varmistaa, että kaikilla alalle valmistuvilla on riittävät valmiudet syömishäiriötä sairastavan tunnistamiseen ja auttamiseen.

Terveydenhuoltoalan opetuksessa tulisi kiinnittää huomiota erityisesti syömishäiriöiden monimuotoisuuden ymmärtämiseen ja oireiden tunnistamiseen sekä harjoitella syömishäiriöiden puheeksi ottamista.

Puutteet osaamisessa vaikuttavat myös ammattilaisten asenteisiin syömishäiriötä sairastavia kohtaan. Kansainvälisten tutkimusten mukaan yleislääkäreillä ja sairaanhoitajilla on todettu olevan pessimistisiä asenteita syömishäiriöpotilaita kohtaan. Syömishäiriöpotilaat saatetaan kokea vaikeiksi, jopa manipulatiivisiksi sekä aikaa vieviksi. Riittävällä koulutuksella ja osaamista lisäämällä on mahdollista muokata terveydenhuoltoalan toimijoiden asenteita, parantaa hoitotuloksia ja varmistaa, että syömishäiriötä sairastavat tulevat kohdatuiksi inhimillisesti.

Syömishäiriöt ovat yleisiä ja vakavia mielenterveyden ongelmia. Meillä ei ole varaa jättää syömishäiriöitä tunnistamatta.

Syömishäiriöliitto haastaa kaikki terveydenhuollon opetusta tarjoavat oppilaitokset tarkastelemaan opetussuunnitelmiaan kriittisesti syömishäiriönäkökulmasta ja tarjoaa apuaan opetussisältöjen kehittämiseen.

Kirsi Broström, toiminnanjohtaja, Syömishäiriöliitto