Tukea ja apua saa kesälläkin

Tiikeri makaa maassa, sen pään päällä on harmaa pilvi
20.6.2022

Kesälläkin saa tarvita ja saada tukea – ja sitä on saatavilla.

Omasta tai läheisen syömishäiriöstä toipuminen ei anna kesälomaa tai kysy vapaapäiviä. Olemme listanneet tähän uutiseen kesän tukipalvelut, jotka ovat käytettävissäsi, asutpa missä päin Suomea tahansa!

Syömishäiriöliiton tukipuhelin

palvelee sinua koko lähes koko kesän tavalliseen tapaan, maanantaisin klo 9–15, puhelinnumerossa 02 251 9207. Poikkeukset: heinäkuun viimeisenä maanantaina 25.7. ei tukipuhelinta, 1.8. tukipuhelin päivystää vain aamupäivän klo 9–12.00.

Läheisten luuri

on heinäkuussa suljettu, mutta siihen vastataan normaalisti elokuun alusta alkaen, tiistaisin klo 10–16, puhelinnumerossa 02 251 9207.

Syömishäiriöliiton SYLI-chat

siirtyy juhannuksena kesäaikaan. Kesällä chattaillaan vain perjantaisin klo 14–15.30. Keskiviikko-chatit palaavat kuvioon elokuussa 3.8. alkaen.

Syömishäiriöliiton some-kanavat

Syömishäiriöliiton some-kanavien kautta tulleisiin viesteihin reagoimme valitettavasti viivellä kesäaikaan. Viive johtuu siitä, että iso osa työntekijöistämme on kesälomalla.

TOIVO-sovellus

Pohjois-Suomen SYLI-keskus on mukana valtakunnallisessa TOIVO-vertaistukisovelluksessa. Sovelluksessa voit anonyymisti viestitellä vapaaehtoisen vertaistukijan kanssa mieltä askarruttavista asioista. Vertaistukija vastaa viesteihin yleensä vuorokauden kuluessa ja sovittaessa vertaistukijalle on myös mahdollista järjestää soittoaika. Lue lisää TOIVOsta tästä linkistä.

Etelän SYLI ry valtakunnallisesti saavutettavat tukipalvelut kesällä

Linkit etätapahtumiin löytyvät Etelän SYLI tapahtumakalenterista.

• ZOOM-kahvihetket keskiviikkona 29.6. klo 14–15 ja tiistaisin 5.7., 12.7., 19.7. ja 26.7. klo 13–14.
  • Tuki- ja neuvonta -chatit kesäkuussa 27.6. klo 10–12 ja 29.6. klo 12.30–14.30. Heinäkuussa keskiviikkoisin 6.7., 13.7., 20.7. ja 27.7. klo 10–12
  • Vertaisen ohjaama ZOOM-vertaistukiryhmä sairastaville ja toipuville 30.6., 7.7., 14.7., 21.7. ja 28.7 klo 17.30–19

Mieli ry kriisipuhelin

MIELI ry:n Kriisipuhelin päivystää 24 tuntia vuorokaudessa joka päivä numerossa 09 2525 0111. Voit soittaa nimettömästi ja luottamuksellisesti. Kriisipuhelin auttaa esimerkiksi silloin, kun elämäsi on juuri muuttunut ja sinun on paha olla tai koet, ettet jaksa yksin pelon, huolen tai surun kanssa.

Kriisipuhelin-päivystäjät ovat kriisityön ammattilaisia, alan opiskelijoita sekä vapaaehtoisia. Jos linja on varattu, soita hetken kuluttua uudelleen.

Svenskspråkig kristelefon 09 2525 0112 är öppen måndag och onsdag klockan 16–20, tisdag, torsdag och fredag klockan 9–13.
Support available in English at Fridays.

Alueelliset kriisikeskukset

Mieli ry on listannut sivuilleen alueelliset kriisikeskukset, joista saa tukea ja apua ilman lähetettä kriisin kohdatessa. Hakutoiminto löytyy tästä linkistä.

Hätänumero 112

Jos tarvitset viranomaisapua esimerkiksi hengenvaarallisen tilanteen takia, soita hätänumeroon 112, hakeudu lähimpään päivystykseen tai ota yhteys asuinpaikkakuntasi sosiaali- ja kriisipäivystykseen.