Syömishäiriöt ja lapsettomuus – Lapsettomien lauantai 11.5.2024

10.5.2024

Tahaton lapsettomuus yhdistetään usein syömishäiriötä sairastavien kohdalla kohdalla somaattisiin ja hormonaalisiin haasteisiin raskautua. On tärkeää kuitenkin huomioida syömishäiriön sosiaaliset ja psyykkiset vaikutukset, joiden uskallamme väittää olevan tahattoman lapsettomuuden takana useammin kuin lääketieteellisten syiden. Tällöin puhutaan elämäntilannelapsettomuudesta.

Moni syömishäiriöoireilusta toipunut kuvaa, että iso osa elämää on jäänyt elämättä sairauden haukatessa siitä jopa vuosia. Syömishäiriölle on tyypillistä vallata tilaa elämästä siihen muutoin tarjoutuvilta asioilta. Nuoruusikään kuuluva ihmissuhteiden opettelu saattaa jäädä kokonaan väliin. Seksuaalisuus ja kiinnostus siihen saattaa olla aihe, joka ei vuosiin tunnu itselle ajankohtaiselta tai edes mahdolliselta. Parisuhteen solmiminen tai perheytyminen eivät välttämättä toteudu lainkaan.

Tahaton lapsettomuus koskettaa joka viidettä hedelmällisessä iässä olevaa suomalaista (linkki aukeaa uuteen ikkunaan). Lauantaina 11.5. vietetään Lapsettomien lauantaita, ja päivän tarkoituksena on muistuttaa, että vanhemmuus ei ole itsestään selvää.

Haluatko sinä jakaa oman tarinasi tahattomasta lapsettomuudesta ja siitä, millaista on elää tahattomasti lapsettomana yhteiskunnassamme. Lapsettomien yhdistys Simpukka ry tukee tahattomasti lapsettomia (linkki aukeaa uuteen ikkunaan) ja kerää vuonna 2024 yhteiskuntaan liittyviä kirjoituksia tahattomasta lapsettomuudesta, joilla voidaan edistää tahattomasti lapsettomien hyvinvointia Suomessa.

Simpukka ry etsii kirjoituksia, jotka tuovat kokemusten ja esimerkkien avulla ehdotuksia tahattomasti lapsettomien hyvinvoinnin edistämiseen Suomessa (linkki aukeaa uuteen ikkunaan). Yhdistys toivoo myös kirjoituksia, jotka tuovat esille erityisen hyvin toimivat rakenteet ja käytännöt tahattomasti lapsettomia koskettavissa palveluissa.

Tekstejä julkaistaan Simpukan Tarinoita lapsettomuudesta -blogissa, Simpukka-lehdessä ja Simpukan ja Helminauhan somekanavilla. Tekstejä kerätään 8.12.2024 asti.